18 Oktober 2010

PJ Perak : Rampasan kuasa di Perak bercanggah dengan Islam.

9 Zulkaidah 1431H.

Pesuruhjaya PAS Perak, Ust. Abu Bakar Hussain menegaskan bahawa dalam Islam tidak memisahkan antara Islam dengan politik. Beliau menegaskan sedemikian semasa memberikan ulasan dalam Muzakarah PAS dan UMNO di sini hari ini.

Namun begitu semua pimpinan UMNO yang dijemput tidak hadir, selain mereka juga tidak menghantar wakil.

Selain itu beliau menegaskan apa yang berlaku di Perak adalah bercangah dengan hukum Islam..

Ust. Bakar menjelaskan kepada perserta muzakarah bahawa prinsip yang dipegang oleh PAS ialah Islam dan iannya tidak berubah. Termasuklah kepada semua 6 ADUN PAS di Perak asas yang dipegang oleh mereka ialah Islam dan kerana itu mereka tidak melompat.

Menyentuh ketidak hadiran wakil dari UMNO beliau mengatakan perkara itu tidak sepatutnya berlaku. "datanglah dahulu dan kalah menang kira kemudian dan terimalah kenyataan yang sebenarnya" katanya lagi.

Sementara itu wakil Dewan Ulamak PAS Perak, Ust. Ibrahim Zakaria menegaskan seorang yang tidak puas hati dengan parti dia kena letak jawatan bukannya dengan melompat. Kerana yang melompat dipilih berdasarkan lambang parti.

Apalagi mereka yang dipilih telah berjanji untuk setia kepada Pakatan Rakyat dan ada surat.

Mengimbau apa yang berlaku kepada Tok Guru Nik Aziz yang sepatutnya tidak ada pertandingan dan dia boleh menang percuma, tetapi menolaknya dan mohon supaya diterima pencalonan lawannya untuk menguji sokongan rakyat terhadapnya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ustaz, dalam kamus umno laknatullah tak ada kirabicara fasal islam. janji: perut, poket dan uncang penuh, itu je matlamat perjuangan umno