09 November 2010

MEDIA BN JANGAN JADI PAK TURUT DALAM ISU BANJIR DI KEDAH

2 Zulhijjah 1431H.

PARIT BUNTAR, 8 November :- Berhubung dengan dakwaan Kerajaan Persekutuan bahawa Kerajaan Negeri Kedah melepaskan tanggungjawab untuk membantu mangsa banjir di negeri itu adalah tuduhan yang tidak berasas serta berniat jahat.

Sepertimana yang disebut di dalam Bernama bahawa Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta kerajaan negeri Kedah supaya tidak melepaskan tanggungjawab untuk membantu penduduk terjejas banjir di negeri itu kepada kerajaan persekutuan semata-mata.

BN telah menjadikan isu bencana alam ini sebagai satu isu untuk memburukkan Kerajaan Negeri Kedah di bawah pimpinan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak, demikian manurut ADUN Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim.

Sepatutnya malapetaka yang menimpa negeri Kedah dijadikan sabagai pembentuk rasa insaf, insaf dengan kekuasaan Allah swt, mereka (BN) di dalam radio dan televisyen asyik memperingatakan bahawa jangan politikkan isu banjir adalah retorik sahaja.

Mereka (BN) seolah-olah bersorak dan gembira dengan kejadian banjir besar di Kedah kerana berpeluang untuk dijadikan isu seterusnya menggambarkan kerajaan negeri Kedah tidak bertanggungjawab serta melepaskan tanggungjawab dengan bantuan media BN yang disifatkan sebagai “pak turut”.

Tambahnya, media hanya membuat liputan pimpinan BN dan mereka (media BN) tidak sepantas gerak kerja pimpinan kerajaan negeri Kedah dalam menghulurkan bantuan ke seluruh pelusuk kawasan yang terkena banjir, ini hakikatnya, seterusnya melakukan sidang media dengan mengeluarkan kenyataan yang tidak bersumber.

Berdasarkan temuramah yang dilakukan terhadap penduduk disitu oleh wartawan TV3 dalam bulletin utama, mangsa banjir yang ditemui mengatakan tidak nampak batang hidung pemimpin yang mereka pilih, persoalannya, perlukah batang tubuh pemimpin hadir disetiap pelusuk kawasan banjir? Adakah tidak memadai bantuan yang mewakili pemimpin mereka.

Kerajaan negeri Kedah telah memperuntukkan hampir RM1 juta untuk membantu mangsa banjir di samping RM500,000 daripada wang zakat yang diumumkan Sultan Kedah baru-baru ini menunjukkan kepimpinan negeri komited menjaga kebajikan rakyat.

“paparan media BN seolah-olah menggambarkan bahawa PR langsung tidak menjalankan tugas amanah yang dipikulkan atas bahu mereka, yang dipaparkan hanyalah BN yang dicadang hampir setiap hari baik di radio mahupun televisyen yang merupakan media BN kata Drs. Khalil Idham Lim yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak.

Baru-baru ini kita dapat melihat sendiri, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak mengiringi sultan kedah Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah melawat mangsa banjir, nampaknya media terlepas peluang untuk mengambil gambar pemimpin ini.

Menurut sumber misi bantuan banjir di kawasan akan bergerak ke Kampung Empa dan Kampung Seberang Paya di Dun Bukit Lada untuk menghantar bantuan kepada mangsa di kawasan terbabit yang terputus hubungan dengan kawasan lain sejak beberapa hari yang lalu.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Biasanya rakyat kampong diperbodoh-bodohkan oleh pimpinan umno, tetapi dalam issu banjir di Kedah ini, pemimpin tertinggi umno pula diperbodohkan oleh media umno dengan melaporkan perkara yang salah atu tidak tepat. Inilah kerja mereka dan memang budaya hidup sebahgian orang umno suka menipu dan memfitnah.