30 November 2010

Sidang DUN Perak hari pertama

Satu Sidang akhbar telah dibuat selepas berakhir Sidang DUN Perak hari pertama di Ibu Pejabat DAP lewat tengahari tadi. Beberapa perkara yang bercanggah dengan peraturan telah disuarakan dengan tidak puas hati oleh sebilangan ahli dewan dari Pakatan Rakyat. Menurut Dato' Seri Nizar,speaker Ganesan yang kurang arif berkaitan peraturan dewan telah menyebabkan Adun Hutan Melintang diusir keluar. Hal ini sangat mendukacitakanBeliau(Ganesan) merujuk kepada peraturan apa dan dimana rujuknya. Ini satu penganiyaan yang jelas lagi terang kepada anggota Dewan dari Pakatan Rakyat."

Jelas Dato Seri Nizar lagi, apakah kerana usul besar yg diketengahkan berhubung penempatan penduduk oleh Hutan Melintang itu membuatkan kezaliman berlaku keatas beliau. "kawalan ketat oleh pihak Polis disetiap pintu dan dikawasan koridor bangunan begitu menjengkelkan. Nampaknya kerajaan BN melalui Polis telah mengawal kerajaan. "

Berkaitan penutupan pembesar suara dipihak Pakatan, Dato' Ngeh kesal. Lebih dikesalkan ialah mengapa soalan daripada Adun BN diberi perhatian oleh Speaker, merujuk kepada 20 soalan dari Batu Kurau. Ini menunjukkan hanya soalan daripada ahli dewan (BN) dilayan. Ini tidak adil.." ujar beliau. Dato' Ngeh turut mengulas lagi ketika MB Kudeta membentangkan bajet pagi tadi dimana, " saya sebagai bukan muslim rasa sangat malu bila dia gunakan al quran untuk menyalahkan PR sedangkan setahu saya islam tidak halalkan merompak dan merampas kuasa yg jelas hukum haram disisi quran. Sepatutnya dia insaf dan bertaubat bukan salahkan orang lain.." 

(*) Foto lengkap Sidang DUN Perak sila klik di sini.

Tiada ulasan: