03 Disember 2010

'Lebih baik TPM Cina yang hormat perlembagaan'

26 Zulhijjah 1431H

Pakar perlembagaan Prof Abdul Aziz Bari berpendapat, lebih baik mempunyai perdana menteri dan timbalannya Cina tetapi menghormati perlembagaan daripada Melayu yang menganggap diri sendiri melampauinya.

Mengimbau kembali bagaimana Tun Dr Mahathir Mohamad mengusahakan pindaan perlembagaan pada tahun 1994 bagi "menghapuskan kuasa Agong", Abdul Aziz berkata, ia menunjukkan contoh bagaimana perdana menteri Melayu "menjadi sombong".

"Mungkin sudah tiba masanya untuk mencuba perdana menteri Cina! Menurut logik, pihak yang datang daripada golongan minoriti akan jadi lebih circumscribed (terhad).

"(Sebagai contoh) setakat ini (Ketua Menteri Pulau Pinang) Lim Guan Eng belum melakukan 'dosa' seperti Mahathir selama 22 tahun pemerintahannya," kata Abdul Aziz (kanan).

Anwar dalam satu temubual dengan harian berbahasa Cina pada 26 November lepas dilaporkan berkata, Penasihat DAP Lim Kit Siang boleh menjadi timbalan perdana menteri sekiranya Pakatan merampas Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang.

Mengulas perkara yang sama, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pula dilaporkan bersedia menerima pelantikan Lim itu.

Dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini, Abdul Aziz mendedahkan jawatan nombor dua itu sendiri sebenarnya tidak disebut dalam perlembagaan dan terpulang kepada perdana menteri untuk mewujudkannya.

"Jawatan timbalan perdana menteri ini dikira ciptaan Umno. Mereka menganggapkanya sebagai jawatan untuk timbalan presiden Umno dan (sebagai) pengganti perdana menteri," kata Abdul Aziz.

"Kenapa Pakatan Rakyat patut ikut gaya mereka. Anwar betul ketika memberikan respons terhadap isu ini; Pakatan patut mulakan budaya politik baru.

"Nik Aziz juga betul dan patut dipuji kerana mengatakan Lim Kit Siang boleh menjadi timbalan perdana menteri."

Abdul Aziz yang juga pensyarah kanan undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) juga memberitahu, perlembagaan meletakkan hal ehwal Melayu di bawah kuasa Raja-Raja, yang menunjukkan tiada keperluan mensyaratkan Melayu memegang tampuk tinggi kekuasaan dalam negara.

Dalam perkembangan berkaitan, Nik Aziz mendakwa kenyataannya semalam dimanipulasikan oleh media milik Umno.

“Sukalah untuk saya menyatakan bahawa Pakatan Rakyat tidak pernah membuat apa-apa keputusan dan tidak pernah mengadakan apa-apa perbincangan tentang hal ini," katanya dalam satu kenyataan.

Malaysiakini/-

5 ulasan:

warrior red berkata...

PM Cina ka..india ka.. xdak mslah.
asalkan kedudukan Islam & kebajikan penduduk Malaysia terjamin.

Tanpa Nama berkata...

Panjang juga ulasannya, tapi kelakar pulak bila fikirkan logiknya. Kalau dah PM Melayu mcm tu, tukar yg Cina apatah lagi.. hehe.. common sense je.. jgn la banyak pusing2..

Tanpa Nama berkata...

UMNO = UNTUK MELAYU NEGERI ORANG , LEBIH BAIK CINA YANG ADIL DAN PERJUANGKAN KEADILAN DARI MELAYU YANG MENZALIMI MELAYU. UDAH LAH UMNO JANGAN TIPU LAGI BANGSAN SENDIR.

Tanpa Nama berkata...

Say a amat barsetuju dengan pandangan prof Aziz Bari dan juga pendirian yang jelas dan konsisten Tuan Guru Nik Abd Aziz terhadap isu TPM cina. Pada saya mereka khususnya Tuan Guru adalah jelas bercakap dengan perkara yang tidak bercanggah dengan perlembagaan dan juga dengan apa yang diwar-warkan oleh Pas itu sendiri bahawa ia bukan parti perkauman bahkan Pas For All yang menjadi slogan baru adalah jelas sekali. Tapi saya kurang jelas apabila ada dari kalangan pemimpin Pas yang membuat komentar terhadap isu ini bahawa TPM cina tidak sesuai dan sebagainya adalah dirasakan bercanggah dengan Pas bukan parti perkauman dan Pas For All. Jangan mudah melatah dan terikut-ikut sangat dengan wartawan politik biarkanlah mereka celaru dengan slogan 1 Malaysia dan ketuanan Melayu.

Tanpa Nama berkata...

Habis tu, dulu kata umno kafir sbb jadikan org bkn Islam teman rapat (sekutu). Skrng sudah terbalik. Sy tk sokong lihat klu Pas for all sbb terang2 menjadikn kafir sbg sekutu. Sy bkn penyokong Pakatan atau barisan, tp sy lihat politik Pas skrng politik membabi buta. Sbg org muda Islam, sy rasa anda semua bakal menjahanamkn masa depan kami.