01 Disember 2010

PRU ke 13 tahun hadapan ?

24 Zulhijjah 1431H.
Hafizi Pauzi

IPOH, 1 Dis :- UMNO mengeluarkan kenyataan bahawa pemilihan UMNO bagi peringkat cawangan, bahagian dan Majlis Tertinggi (MT) yang dijadualkan diadakan padatahun depan ditangguh selama 18 bulan .

“Desas desus mengenai tarikh PRU 13 yang sedang hangat dibual oleh rakyat, petunjuknya kita sudah dapat berikutan pengumuman yang dibuat oleh mereka (BN), kata Ketua Penerangan PAS Perak , Drs. Khalil Idham Lim, ketika ditemui di sini.

“Kemungkinan besar PRU 13 bakal diadakan dalam tahun depan kerana pemilihan tersebut telah ditangguhkan, saya jangkakan sekitar bulan Mac 2011” ujarnya lagi.

Tambahnya, Umno sedang melakukan persiapan untuk menghadapi PRU dengan “merehatkan” dahulu gerak kerja pemilihan.

Kita sudah tiada masa lagi untuk mencari kelemahan pihak lawan, Pakatan Rakyat perlu bersiap sedia dari sekarang bagi menebus kekalahan di kawasan strategik pada PRU12 pada 2008, tegasnya.

Berdasarkan kepada kenyataan yang dikeluarkan, PM menafikan bahawa keputusan ini tiada kaitan dengan PRU 13, ianya adalah bagi menumpukan perhatian serta tenaga pemimpin dan ahli UMNO terarah kepada usaha pemantapan parti.

Menurut beliau yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Walau apa pun perancangan PM, saya percaya ia ada kebaikan serta keburukannya, malah lebih kepada keburukan jika umno terus memerintah.

“PRU adalah satu medan bagi rakyat, medan yang bersifat sebagai keperluan rakyat bagi mengambil kesempatan untuk terlibat dalam urusan Negara Malaysia tercinta iaitu memilih pemimpin,” tegasnya.

Tiada ulasan: