09 Januari 2011

BN gagal menangani Isu setinggan di Miri

04 Safar 1432H.

Kenyataan Media Pas Miri

Pas Miri sangat kesal dengan kenyataan YB Andy Chia dalam Sarawak Update tentang 4 ribu setinggan di Miri perlu penempatan semula. Mengulas lanjut mengenai setinggan di kawasan Miri dimana beliau berkata,"kerajaan memerlukan tempoh tertentu sebelum dapat menempatkan semua penduduk setinggan di bahagian Miri berikutan kekurangan dana dan tanah. " Apa maksudnya "kekurangan dana dan tanah."? Sarawak adalah sebuah negara yang luas tanahnya hampir seluas tanah semananjung Malaysia.

Adalah mustahil kerajaan Sarawak tidak dapat menempatkan para setinggan tersebut di suatu kawasan dimana mereka boleh membina hidupsendiri dengan hasil usaha sendiri seperti ladangperternakan,pertanian dan sebagainya seperti skim-skim penempatan semula yang terdapat di Semenanjung Malaysia ada Felda dan sebagainya. Kalaulah Sarawak ini kecil macam Singapore tiada lagi tanah untuk perumahan memang patut beliau bercakap macam itu tapi Sarawak tanahnya luas dan alasan kekurangan tanah sukar untuk diterima.

Kalau tiada peruntukan kemana perginya peruntukan untuk orang-orang miskin? Adakah dana-dana tersebut sudah digunakan untuk kegunaan lain oleh pihak-pihak tertentu maka peruntukan tersebut sudah habis.

Begitu juga tentang masalah tanah, adakah tanah-tanah di Sarawak sudah disimpan "reserve" untuk pihak-pihak tertentu sehingga rakyat sudah tidak dapat memiliki tanah sendiri? Ini persoalan besar yang perlu dijawab oleh pemimpin BN.

Kita berharap apabila Pas dan Pakatan Rakyat memerintah Sarawak nanti perkara ini akan diberi keutamaan. Rakyat yang tidak memiliki tanah akan diberi secara skim atau projek sara hidup sendiri dimana mereka bukan saja boleh memiliki tanah tempat tinggal sendiri bahkan mereka juga mempunyai tanah untuk bercucuk tanam atau ladang ternakan sendiri dimana hasilnya akan dimiliki oleh penduduk dan juga kerajaan yang memerintah dari hasil cukai pendapatan mereka. Inilah yang dikatakan "win-win situation" dimana rakyat dapat menikmati hasil dan kerajaan pun dapat hasil daripada pendapatan rakyat.

Pas dan Pakatan Rakyat sentiasa perihatin tentang masalah rakyat yang tidak mempunyai tempat tinggal dan tanah sendiri. Insyallah bagilah peluang untuk membuktikan bahawa Pas dan Pakatan Rakyat boleh memerintah Sarawak dengan lebih baik lagi. PAS untuk semua.

Tiada ulasan: