31 Januari 2011

Pekebun kecil getah mampu peroleh RM15,000 sebulan

26 Safar 1432H.

KOTA BHARU - Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) memaklumkan pekebun kecil getah yang mengusahakan tanah seluas dua hektar kini mampu memperoleh pendapatan sehingga RM15,000 sebulan.

Timbalan Ketua Pengarahnya, Datuk Ali Nordin Whiduddin berkata, pekebun mampu memperoleh pendapatan harian sebanyak RM496 berdasarkan hasil 80 kilogram getah dijual pada harga RM6.20 sekilogram.

"Pendapatan harian itu adalah bagi kawasan dua hektar yang mereka usahakan...kalau mereka mempunyai kebun yang lebih luas, maka pendapatan mereka juga lebih besar," katanya selepas merasmikan Seminar Mengoperasikan Amanat Ketua Pengarah 2011, di sini, hari ini.

Ali Nordin berkata, kebanyakan pekebun kecil mempunyai tanah seluas dua hektar dan mengusahakannya sendiri berikutan peningkatan harga bahan komoditi itu di pasaran dunia.

"Di Kelantan harga getah lebih tinggi iaitu RM8 sekilogram, bererti pendapatan pekebun kecil di Kelantan lebih banyak, yang kita kira tadi purata harga di peringkat nasional," katanya.-Bernama

Sinar/-

Tiada ulasan: