01 Februari 2011

Jadikan filem media dakwah

27 Safar 1432H.
Oleh : Uda Hydra.

Saya amat tertarik dengan lontaran idea Dr. Muhaimin Sulam yang keluar dalam harakahdaily waktu ini. Memang benar filem dan drama yang hebat dan berkesan mampu menjadi media dakwah. Sayangnya di Malaysia ini belum ada filem atau drama dakwah yang hebat dan boleh memberi kesan positif kepada penonton.

Saya sebenarnya baru-baru ini telah berkesempatan menonton filem-filem dan sinetron karya Penulis terkenal dari Indonesia, Habiburrahman El Shirazy @Kang Abik melalui U TUBE. Bagi saya sinetron Ketika Cinta Bertasbih Spesial Ramadhan yang telah ditayangkan di RCTI pada bulan Ramadhan yang lalu penuh dengan mesej-mesej dakwah yang cukup memberi kesan kepada penonton yang merindui kepada kehidupan seharian yang Islami.

Lingkungan kehidupan di pasentren yang dipandu oleh Tuan Guru dan Pak Kiyai adalah amat didambakan oleh semua pecinta Islam sebagai Ad Din. Di samping mendapat hiburan dengan lirik lagu-lagu cinta yang islamik, jalan ceritanya juga amat relevan terhadap kehidupan kita hari ini.

Saya rasa Harakah wajar mempromosi filem dan sinetron KETIKA CINTA BERTASBIH ini kepada rakyat Malaysia. Pastinya setelah menonton akan terasa sejuknya hati kita apabila kita selalu berada dibawah bimbingan orang-orang alim.

Tiada ulasan: