25 Februari 2011

Saksi Ke- 7 Terima Arahan KP JKM

22 Rabiulawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 25 FEB: Ketua Unit Paterniti DNA Jabatan Kimia Malaysia (JKM), Nor Aidora Saedon memberitahu mahkamah beliau menerima arahan daripada bekas Ketua Pengarah JKM, pada 17 Julai 2008 untuk mengendalikan ujian DNA.

"Beliau (DG) berkata telah berbincang dengan ketua jabatan dan berkata ini adalah kes berprofile tinggi yang harus saya uruskan," jelas beliau kepada peguambela Ram Karpal Singh.

Nor Aidora menjelaskan pada hari tersebut DSP Jude Blacious Periere hadir ke pejabatnya di Petaling Jaya menyerahkan empat sampel disyaki bahan bukti kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Namun beliau tidak ingat sekiranya ada individu menemani DSP Jude ketika hadir ke pejabat JKM.

Saksi ke 7 itu menambah, beliau tahu bahawa ujian tersebut akan dibandingkan dengan laporan analisis DNA oleh pakar forensik, Dr Seah Lay Hong yang berada di Amerika Syarikat ketika itu.

Ram Karpal seterusnya bertanya sekiranya prosedur JKM mengambil kira kemerosotan kualiti sampel (bukti) DNA yang dianalisis.

Nor Aidora berkata "Jika kita dapat mengesan profile DNA lengkap, kami tidak kira sebarang penurunan kualiti sebab ia tidak memberi kesan kepada keputusan DNA (lengkap)," jelasnya.

Tv Selangor/-

Tiada ulasan: