19 April 2011

Kami Salah Strategi - Massa

15 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


LONDON - Pemandu Ferrari, Felipe Massa mengakui, pasukan itu tersilap strategi pada perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix (GP) China kelmarin.

Pemandu Brazil itu menegaskan, dia mungkin menamatkan saingan di kedudukan yang lebih baik selain di tempat keenam sekiranya menggunakan strategi tiga hentian pit berban- ding dua kali di Litar Antara- bangsa Shanghai.

Massa, 29, berjaya mencatat keputusan dan persembahan yang lebih baik musim ini, sekali gus menduduki tempat kedua untuk satu tempoh yang lama sebelum masalah tayar yang dihadapi pada pusingan terakhir memaksa dia ketingga- lan di belakang.

"Meskipun Sebastian Vettel lebih banyak menguasai perlumbaan itu, dia gagal mencatat kemenangan disebabkan oleh strategi. Begitu juga dengan saya," kata Massa.

"Ia menunjukkan kami tidak memilih strategi yang betul. Perlumbaan saya sangat hebat, hampir sama dengan Sebastian dan kami menjadikan itu sebagai pertimbangan.

"Mungkin kami perlu mengurangkan strategi untuk memasuki hentian pit.

"Lihat pada pemandu lain, mereka terus berhenti. Kami sudah membuat keputusan pada awalnya tetapi ia tidak berlaku seperti yang di- harapkan."

MASSA tetap gembira meskipun menamatkan perlumbaan di tempat keenam pada GP China 

Bagaimanapun Massa berkata, dia gembira dengan persembahan peribadi, pulang dengan satu kedudukan di hadapan rakan sepasukan dan juara dunia berganda, Fernando Alonso.

"Ia adalah perlumbaan yang terbaik bagi saya tahun ini, antara yang terbaik berbanding tahun lalu," kata Massa.

"Ia sesuatu yang memalukan kerana kami sepatutnya mena- matkan perlumbaan di kedudukan teratas dan ia tidak mustahil untuk dilakukan." 

Agensi

Tiada ulasan: