26 Mei 2011

BN tabur harapan kosong, rakyat semakin terhimpit

23 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KENYATAAN MEDIA
Pejabat Ketua Penerangan Pas Perak.

Rakyat Malaysia sepatutnya telah menikmati laba yang menguntungkan apabila negara telah menikmati kemerdekaan selama lebih 50 tahun.

Namun situasi ekonomi Malaysia pada hakikatnya semakin membimbangkan, walaupun media BN sentiasa memaparkan bahawa Malaysia cemerlang, sebaliknya negara semakin berada dalam kewangan yang meresahkan rakyatnya yang tertekan dengan kenaikan harga barang secara berterusan dan semcam tidak terkawal oleh kementerian dan agensi yang telah diamanahkan.

Kerajaan BN perlu mengambil sirius persoalan ini, bukannya cuma menabur harapan kosong terhadap rakyat di media-media pro Umno BN.

Permasalah sebenar telah didedahkan baru-baru ini Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dipetik sebagai berkata lebih kurang 20,000 daripada penjawat awam iaitu kakitangan sokongan di jabatan kerajaan menghadapi masalah kemiskinan bandar kerana mempunyai pendapatan kurang dari RM1,500 sebulan.

Fakta tersebut sudah cukup menggambarkan bahawa kerajaan BN tidak ambil cakna tentang kebajikan penjawat awam sehingga mereka menghadapi tekanan hidup secara tererusan .

Saya kadang-kadang melihat warga asing yang sedang berada di negara kita mencari rezeki lebih selesa hidup tanpa menghadapi tekanan hidup seperti rakyat malaysia walaupun punya kerja disektor awam atau swata namun kehidupan tidak terjamin.

Setiap bula gaji mereka difikirkan untuk membayar pelbagai pinjaman bank, perumahan dan banyak yang berhutang dengan kada kredit. Sedangkan warga sing walaupun gaji tidak seberapa boleh mengirim wang balik ke negara mereka masing tanpa perlu memikirkan hutang dan pelbagai bayaran lain.

Tambahan pula kenaikan harga bahan api yang tidak munasabah secara tidak langsung telah menyebabkan kenaikan berantai harga baranghan lain.

Tidak sepatutnya rakyat malaysia sentiasa dihadapkan dengan kenaikan harga minyak sedangkan negara kita termasuk dalam salah satu negara pengeluar minyak.

Pakatan Rakyat komited menawarkan pentadbiran yang yang bakal menjadikan Malaysia bersituasi selamat melalui pelan yang diutarakan seperti dalam Buku Jingga.

Saya menggesa supaya rakyat Malaysia sahut laungan perubahan, Malaysia mesti diselamatkan.

Kenyataan Media,
Drs. Khalil Idham Lim
Parit Buntar, 26 Mei 2011.

Tiada ulasan: