04 Mei 2011

Pencuri Lapah Rel Kereta Api

30 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR: Sekumpulan 26 lelaki yang sibuk memotong besi rel dan kayu landasan kereta api di sebuah stesen kereta api lama berhampiran Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS), Subang terkedu apabila diserbu sepasukan polis, petang Ahad lalu.

Mereka terdiri daripada tujuh warga tempatan, empat warga Bangladesh dan 15 warga India berusia 25 hingga 45 tahun itu ditahan Bahagian Siasatan Jenayah (JSJ) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah berkata, siasatan di tempat kejadian mendapati 450 meter besi rel dan kayu landasan itu dibawa keluar dan dijual manakala 170 meter lagi baru selesai dipotong.

“Hasil siasatan mendapati mereka menggunakan lori khas untuk mengangkut keluar rel besi dan kayu yang dipotong sebelum dipindahkan ke dalam lori lain dan dihantar kepada pembeli.

“Setakat ini, polis masih menyiasat dan mengesan pelanggan mereka dan lokasi barangan berkenaan dijual,” katanya dalam sidang media di sini, semalam.

Katanya, dalam serbuan itu, polis merampas sebuah jengkaut, dua lori, sebuah motosikal, empat kereta dan 10 silinder gas digunakan untuk kerja pemotongan.

Menurutnya, empat daripada tujuh lelaki tempatan itu mempunyai tiga rekod jenayah lampau membabitkan kes merusuh dengan senjata berbahaya, curi kereta dan samun berkawan.

“Kalau mengikut harga pasaran, setan besi berkenaan dianggarkan RM1,400 hingga RM1,500. Dalam kejadian itu, ia membabitkan jumlah kerugian keseluruhan mencecah jutaan ringgit.

“Siasatan mendapati lelaki itu dibayar upah RM40 sehari bagi melakukan kerja pemotongan besi rel dan kayu landasan berkenaan,” katanya.

Tiada ulasan: