10 Jun 2011

Barat sogok RM3.03b untuk penentang Libya

8 Rejab 1432H. [MOD] -

SEKEPING pelekat menghina Gaddafi di Musaed, sempadan Libya ketika NATO memperhebat serangan.

Itali tawar bahan api, tuduh Gaddafi beri Viagra kepada askar

ABU DHABI: Itali akan memberi pinjaman dan produk bahan api bernilai 300 juta hingga 400 juta euro (RM1.32 hingga RM1.76 bilion) kepada pemberontak Libya selain meningkatkan perang psikologi terhadap pemimpin negara itu, Muammar Gaddafi dengan menuduhnya membekalkan ‘ubat kuat seks’ bagi menyasarkan wanita tempatan.

“Kami akan dapat memberi bantuan secara langsung menerusi pinjaman dan bahan api bernilai 300 hingga 400 juta euro,” kata jurucakap Menteri Luar Itali, Maurizio Massari kepada wartawan di luar mesyuarat ketiga Kumpulan Perhubungan Antarabangsa mengenai Libya di sini, semalam.
Itali adalah bekas penjajah Libya dan sekutu ekonomi strategik rejim Gaddafi. Ia menyertai kempen Barat diketuai Britain, Perancis dan Amerika Syarikat yang mendesak Gaddafi berundur.

Perancis pula menawarkan bantuan bernilai 296 juta euro (RM1.27 bilion), manakala Turki memperuntukkan dana AS$100 juta (RM300 juta) untuk pemberontak Libya. Perancis berkata, wang itu adalah daripada dana kerajaan Libya yang dibekukannya.

Bekas Menteri Luar Libya, Abdurrahman Mohamed Shalgham, pula berkata pemberontak memerlukan AS$3 bilion (RM9 bilion) dalam tempoh empat bulan akan datang bagi membayar gaji dan menjamin bekalan makanan mencukupi.

“Kami perlu AS$3 bilion untuk empat bulan lagi. Kami perlukannya untuk bayar gaji penduduk Benghazi,” kata Abdurrahman.

Beliau menganggarkan aset Libya yang dibekukan di Itali bernilai AS$7 bilion (RM21 bilion) dan mencadangkan ia boleh digunakan bagi membiayai kempen pemberontak.
Sementara itu, di NEW YORK, penyiasat mendakwa ada bukti menunjukkan Gaddafi mengarahkan kejadian rogol besar-besaran dan membeli kontena ubat seks bagi menggalakkan tentera menyerang wanita, kata ketua pendakwa Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC), Luis Morena-Ocampo.

Moreno-Ocampa berkata, beliau akan meminta dakwaan baru rogol beramai-ramai dikemukakan terhadap Gaddafi.

Ketua pendakwa ICC itu akan mendapatkan keizinan hakim dalam masa beberapa hari membabitkan permohonan dakwaan baru bersama tuduhan jenayah kemanusiaan kepada pemimpin Libya terbabit, seorang anak lelakinya dan juga ketua risikan Libya.

“Kami dapat maklumat bahawa Gaddafi sendiri memutuskan dasar merogol dan ini adalah yang terbaru.

Ia adalah satu bentuk hukuman terhadap penentang,” kata Moreno-Ocampo kepada pemberita. – AFP

Tiada ulasan: