10 Jun 2011

RASUAH BOLASEPAK PIALA PRESIDEN: BELIA TERDEDAH AMCAMAN BARU

8 Rejab 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Malaysia kesal insiden buruk sukan rakyat terutama belia iaitu bolasepak kembali tercemar dengan unsur rasuah bagi menetapkan keputusan perlawanan yang terjadi di dalam Pertandingan Piala Presiden baru-baru ini sebagai berita malang buat rakyat kerana penyakit rasuah yang pernah melanda bolasepak era semi-pro tahun 90 an dahulu kembali berebak.

Jesteru, kami meminta tindakan tegas Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) di dalam membendung gejala rasuah bolasepak ini. Kami juga berhasrat bertemu dengan pihak FAM terutamanya dengan Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah yang sudah menjangkakan insiden ini akan berlaku kembali dalam kancah bolasepak tanahair. Kami berharap dengan pelbagai pihak memberikan pandangan mereka nanti akan membentuk satu fomula bagi mengatasi rasuah bolasepak ini.

Pihak kami menawarkan diri melalui Jabatan Sukan, Kesenian dan Kebudayaan (DACS) bersedia membantu bersama-sama FAM bagi membasmi gejala rasuah tersebut. Pihak kami sekali lagi mencadangkan kepada seluruh Persatuan Sukan dalam Negara kita sebagai keperluan menempatkan seorang Kaunselor atau Pegawai Agama dalam setiap bahagian sukan sebagai motivasi jiwa bagi membendung peringkat awal membabitkan seluruh atlet kita.

Kami yakin dengan pihak FAM yang pernah berdepan dengan kemelut ini akan mengatasinya secepat mungkin. Kami cukup bimbang kerana gejala rasuah kini melanda pemain-pemain belia yang tidak sepatutnya berlaku sama sekali. Kami yakin kaedah yang sama juga kepada orang-orang politik dalam kancah yang sama, tetapi pendekatan yang berbeza boleh dilakukan bagi usaha mencegahnya kepada pemain-pemain sedia ada.

DR RAJA AHMAD AL-HISS
Naib Ketua,
Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Tiada ulasan: