12 Jun 2011

Rempuh pembahagi jalan

10 Rejab 1432H. [MOD] -

 Gambar hiasan

KUALA TERENGGANU: “Mujur saya sempat elak ke tengah di pembahagi jalan, kalau tidak mesti banyak kereta kena rempuh,” kata Razak Chik, 59, apabila lori pasir dipandunya merempuh pembahagi jalan dan tiang lampu di depan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu di Jalan Sultan Omar, di sini, jam 1 tengah hari semalam.

Menceritakan detik cemas itu, Razak berkata, ketika itu dia dalam perjalanan dari Batu Enam, di sini, menghala ke Jalan Pejabat, di sini, membawa muatan tar untuk projek meratakan jalan di situ.

Katanya, sebaik tiba di depan IPK Terengganu lampu trafik di persimpangan Jalan Sultan Omar itu berwarna merah dan dia memperlahankan kenderaan.

“Namun brek gagal berfungsi ketika itu, malah cubaan saya menggunakan brek tangan juga tidak berhasil, menyebabkan lori terus bergerak.

“Melihatkan kereta banyak di depan, saya mengambil tindakan pantas dengan membelok ke tengah di pembahagi jalan untuk memberhentikan kenderaan sebelum merempuh sebuah tiang lampu di situ,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Menurutnya, pelanggaran itu menyebabkan tangki air lorinya pecah, namun masih boleh bergerak.

Begitupun, dia bersyukur insiden itu tidak mengakibatkan kemalangan jiwa dan dia juga tidak cedera, manakala sebuah kereta Perodua Myvi remuk di bumbung terkena lampu hiasan jalan di situ.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

brek dok makang...........guano wang. lori gitulah dok CARA KE BRAKE!