12 Jun 2011

Dasar ekonomi negara ketinggalan 30 tahun

10 Rejab 1432H. [MOD] -

 

KUALA LUMPUR: Ekonomi negara sudah ketinggalan 30 tahun menyebabkan berlakunya krisis ekonomi termasuk kenaikan harga barangan ekoran peningkatan harga minyak.

Dalam tempoh tersebut membuat kesilapan demi kesilapan sehingga telah menjadi lambakan dan kesan sukar ditangani, kata Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli.

“Kerajaan gagal memandang ke depan termasuk dalam merancang harga minyak pasaran dunia.

“Akibatnya kerajaan gagal mengurus harga minyak dan kesannya rakyat menanggung beban,” katanya dalam satu forum ekonomi di ibu negara hari ini.

Dua lagi ahli panel forum anjuran Pemuda PAS Wilayah Persekutuan itu ialah Exco Pemuda Umno Datuk Ahmad Zaki Zahid dan Exco Pemuda PAS Dr Zuhri Marjuki.

Menurut Rafizi, rakyat terbanyak tidak mendapat subsidi minyak sebaliknya pengeluar tenaga bebas (IPP) memperolehi berbilion ringgit.

Beliau mahu isi penjanjian di antara IPP dengan kerajaan didedah kepada umum dan dikaji supaya tidak membebankan rakyat.

Dasar Dr M

Manakala Dr Zuhri mendakwa dasar pemerintahan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyebabkan Malaysia dilanda krisis ekonomi khususnya berkaitan harga minyak.

Katanya, pembaziran minyak ekoran dasar Dr Mahathir yang mahukan rakyat menggunakan banyak kereta.

“Sektor pengangkutan awam tidak digunakan, hanya kebelakangan ini baru dipandang  semula,” katanya. polisi pengangkutan yang menurutnya menyebabkan penggunaan minyak yang banyak.

Wakil  Pemuda Umno pula menegaskan orang miskin perlu terus mendapat subsidi khususnya minyak.

Bagaimanapun, Ahmad Zahid berkata, kerajaan telah membelanjakan wang terlalu banyak untuk subsidi dan ini tidak baik kepada negara.

Katanya, jumlah subsidi negara pada 2009 ialah RM74 bilion iaitu RM12, 000 setiap isi keluarga.

Tiada ulasan: