05 Oktober 2011

Tidur bersama najis burung

7 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SENGKANG – Lambakan najis burung di dalam kawasan Dewan Serba Guna Kampung Baru Sengkang, di sini menimbulkan rasa kurang selesa dalam kalangan penduduk setempat yang sering menggunakan kemudahan dewan berkenaan.

Penduduk, Norhayati A Rahmat berkata, situasi itu tambah membimbangkan apabila mangsa banjir yang dipindahkan ke dewan itu sebagai penempatan sementara terpaksa tidur bersama lambakan najis burung.

“Apabila tiba musim hujan, burung-burung juga masuk ke dalam dewan untuk berteduh menyebabkan najis mereka bersepah di sekitar dewan ini.

“Keadaan ini menyebabkan dewan menjadi kotor dan kami mengalami masalah gatal-gatal sewaktu tidur di dewan ini pada musim banjir baru-baru ini,” katanya.

Norhayati berkata, masalah berkenaan sering berulang walaupun pihak berwajib telah mengambil tindakan membaik pulih lubang bagi mengelakkan burung-burung berkenaan masuk ke dalam dewan.

“Kira-kira setahun lebih yang lalu, pihak berwajib telah jalankan kerja baik pulih dan masalah ini mula berkurangan.

“Namun tidak lama kemudian, burung mula kembali dan membuat lubang pada bahagian atas dewan menyebabkan ia dapat masuk semula ke dewan dan masalah sama berulang,” katanya.

Sehubungan itu, dia berharap pihak berwajib dapat mengambil tindakan membaik pulih yang lebih bersesuaian bagi memastikan masalah sama tidak berulang dan mengelakkan burung-burung berkenaan membuat kerosakan.

Sementara itu, Penghulu Mukim Sengkang, Johari Seman berkata, masalah berkenaan sudah diajukan kepada pihak berwajib dan tindakan segera akan diambil bagi menjalankan kerja-kerja baik pulih.

“Masalah ini telah lama berlaku sehingga mengganggu keselesaan penduduk dan pihak yang berkenaan juga telah menjalankan tinjauan berhubung aduan yang dikemukakan,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: