18 November 2011

3 maut, 8 cedera pusat jagaan terbakar di Sydney

22 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SYDNEY: Sekurang-kurangnya tiga maut manakala lapan lagi kritikal dalam kebakaran membabitkan sebuah pusat penjagaan di Sydney, awal hari ini.

Ratusan anggota bomba, polis dan paramedik bergegas ke Pusat Jagaan Quakers Hill pada awal subuh selepas menerima panggilan kecemasan.

“Kami melihat tiga mangsa (yang meninggal dunia) dan kami sempat memberi rawatan yang sepatutnya," Superintendan Polis New South Wales, Robert Redfern.

Redfern memberi amaran mereka yang cedera terdiri daripada mangsa yang berusia sangat tua dan kemungkinan jumlah kematian akan meningkat.

“Apa yang kita dapat lakukan ialah mengenal pasti semua mangsa yang berada di dalam premis terbabit ketika berlaku kebakaran itu," katanya.

Polis percaya kebakaran itu bermula di salah satu bilik tidur penghuni terbabit.

Komisioner Bomba dan Penyelamat New South Wales, Greg Mullins pula menyifatkan kebakaran itu sebagai satu pengalaman yang amat menakutkan.

"Apa tidaknya, bagi kami ia satu mimpi ngeri. Bayangkan pusat penjagaan ini terdiri daripada orang tua yang tidak mampu melangkah keluar kecuali terpaksa dipapah," katanya. - AFP

Tiada ulasan: