25 Disember 2011

Benarkah semua harta Khir atas namanya dan telah dirampas ?


29 Muharram 1433H. [MOD] -Antara hukuman kepada mantan MB Selangor dengan seorang yang miskin samun wang untuk beli susu kepada anaknya. di Johor juga ada kejadian di mana seorang penganggur mencuri 4 kotak syampoo berharga RM 107.40 dipenjar 2 tahun juga.

Sedangkan Khir Toyo yang mencuri wang puluhan juta ringgit cuma kena setahun penjara, Itupun dapat penangguhan hukuman selain mendapat lanyan VIP bila tidak digari malah tersenyum lebar selepas di hukum.

Tindakan merampas hartanya oleh Kerajaan Malaysia dilihat sebagai sebahagian dari hukuman yang keras, namun adakah Khir meletakkan semua harta atas namanya dan semuanya telah dirampas ?. Tentu semua akan dapat memberi jawapan yang tepat adakah benar Khir sudah tidak ada harta lagi ?

Pakatan Rakyat dalam tawaran Buku Jingga menjanjikan sesuatu tewrmasuk PAS yang menawarkan Negara Berkebajikan adalah untuk menyelamatkan sisitem perundangan negara yang semakin diragui selepas hukuman yang tidak setimpal dikenakan kepada Khir Toyo.

Kalau sudah begina jadinya nampaknya hukuman yang keras dan masimun akan kepada kepada rakyat bawahan yang miskin dan mencuri atas kesempitan hidup, namun pembesar BN yang cudah punya harta bertimbun kalau mencuri cuma dikenakan hukuman yang paling minima.

Kes Khir Toyo mengakhiri warna politik tanah air dan ianya memberi isyarat yang jelas kepada rakyat untuk memberi harapan sepenuhnya kepada Pakatan Rakyat dalam PRU ke 13 akan datang bagi mengembalikan tahap kahakiman negara yang semakin diragui.

Drs. Khalil Idham Lim
Pariut Buntar, 25 Disember 2011.

6 ulasan:

KAYUAPI berkata...

Nak buat macam mana tuan Idham, itulah sebahagian daripada kebaikan memakan tempe!

Tanpa Nama berkata...

Pakatan Rakyat akan kalah pada PRU13 ini. Mark my word.

islah berkata...

Anak murid Mahathir ape nak dikata... Mahathir mencampakkan seekor poliTIKUS ke dalam kepuk padi...

Tanpa Nama berkata...

..Selamat menjalani HUKUMAN, jangan kan satu tahun, sebulan KAT DALAM tu pun dah azab. Kena pulak TOYOL ni kalau cukur janggut dan misai, memang nampak JAMBUnya. Kau rasakan lah. Harap-harap disegerakan HUKUMAN tu. Nasib baik beberapa penggal je JADI "MAFIA" kat Selangor, kalau tidak, jangankan RASUAH, komplet set KERJA MAFIA di sebatnya.
...alahai toyo...
Amacam TOYO? Senyum kau tak beri makna kat kami. Amacam ZAHRAH, mulut celupar sangat kat kami orang kampung..

Tanpa Nama berkata...

Walau apa pun setiap ahli politik yang tak jujur kena muhasabah diri. Ini baru hukuman dunia. Rakyat tetap susah walau siapa yang memerintah. Selagi pemerintah itu namanya manusia.Sebaik-baik pemerintah adalah ALLAH dan sebaik-baik manusia adalah yang taat pada pemerintahnya.......

Tanpa Nama berkata...

Senario ini sudah lama berlaku sejak skandal BMF Finance serta skandal Tabung Haji. Namun itulah hakikatnya apabila corak pemerintahan dan penghakiman tidak berlandaskan hukum dan syariat yang telah ditetapkan oleh ALLAH s.w.t. Tiada yang lebih indah sekiranya berada di bawah pimpinan Rasulullah s.a.w dan barisan pimpinan Khulafah Rasyidin. Insyallah, perjuangan tetap diteruskan.