26 Februari 2012

Chin Huat: Menjunjung tradisi gemilang perjuangan Mat Kilau, Bahaman... !


4 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] - "Kita mahu menjunjung tradisi gemilang Mat Kilau, Datuk Bahaman dan lain-lain. Seandainya mereka sanggup lawan orang asing tatkala tanah Malaya dijajah, sanggupkah kita sebagai warga negara yang merdeka, berpeluk tubuh melihat tanahair kita dicabuli kuasa asing?"

Demikianlah kata-kata Ahli Jawatankuasa Pemandu BERSIH 2.0, Wong Chin Huat (gambar kanan, kanan) yang kini telah berada di Kuantan untuk menyatakan solidariti terhadap Himpunan Hijau 2.0, yang bakal diadakan pada jam 9.30 pagi, hari ini.

Secara terus-terang, aktivis sosial itu mengakui bahawa pihak penganjur berhasrat untuk mengelakkan sebarang masalah menjelang Himpunan Hijau 2.0 yang bakal dijalankan beberapa jam lagi. Namun, Wong memberi amaran, seandainya polis mula menangkap walaupun seorang, beliau berharap 1,999 orang tampil menawarkan diri untuk ditangkap polis.

"Kami nak lihat sama ada kerajaan Najib mampu berdepan dengan tajuk besar akhbar, berbunyi 2,000 orang ditangkap kerana membantah kilang pemprosan tanah nadir dari Australia?" katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu taklimat media yang diadakan Jawatankuasa Himpunan Hijau 2.0, jam 8.30 semalam di Hotel Mega View, Kuantan. Selain Wong Chin Huat , Sasterawan Negara A.Samad Said, aktivis dari NGO seperti Maria Chin, Ho Yock Lin dan lain-lain turut hadir untuk menyatakan solidariti mereka.

Di samping itu, Pengerusi Jawatankuasa Himpunan Hijau 2.0, Wong Tack menjangkakan lebih 30 ribu orang bakal hadir dalam Himpunan Hijau 2.0 yang bakal diadakan di Padang MPK4, jam 9.30 pagi nanti. Pihaknya mengharapkan sejarah bakal dicipta di Kuantan pada 26 Februari 2012.

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi Bahasa Malaysia.

Tiada ulasan: