26 Februari 2012

Hijau 2 seru sokongan seluruh rakyat

4 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] - Himpunan Hijau 2.0 menyeru seluruh rakyat Malaysia menyokong kempen kami bagi merealisasikan:

1. Permintaan bagi Pembatalan Segera Loji Nadir Bumi Lynas Advanced Materials Plant (LAMP)

2. Penghentian atau penilaian semula segala projek yang memudaratkan di Malaysia.

• Penamatan segera dan pembatalan projek-projek yang memudaratkan serta berpencemaran tinggi di Malaysia yang tidak melalui penilaian yang ketat, pendedahan maklumat yang telus, serta tiada rundingan awam. Antaranya termasuk Lombong Emas Bukit Koman, Pemasangan Cabel Voltan Tinggi di Rawang, projek insinerator di Cameron Highland, projek Bijih Besi Lumut serta perampasan tanah Orang Asal.

• Mandatori dan perundingan dengan masyarakat awam serta pemegang saham sebelum permulaan projek dalam isu-isu alam sekitar dan segala projek pembangunan yang berkemungkinan mengancam kepentingan masyarakat setempat.

• Ketelusan dalam segala prosedur dan Pendedahan Maklumat kepada masyarakat. Menegakkan hak setiap rakyat untuk mendapat maklumat yang jelas dan tepat tentang isu-isu alam sekitar serta segala rancangan pembangunan dan aktiviti-aktiviti yang mungkin memberi kesan negatif kepada mereka atau yang mungkin menjejaskan kepentingan mereka.

• Pencegahan pencemaran alam sekitar dan tidak membenarkan projek yang meninggalkan bahan-bahan radioaktif, bertoksik atau yang merbahaya di dalam negara.

3. Memastikan segala rancangan pembangunan adalah mapan & sejajar dengan prinsip-prinsip Piagam Bumi.

Tiada ulasan: