21 Mac 2012

Saintis dedah mutasi genetik punca obesiti

28 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

WASHINGTON: Sekumpulan saintis Amerika Syarikat mendedahkan bagaimana mutasi dalam genetik tertentu boleh menyebabkan masalah pemakanan tidak boleh dikawal, sekali gus mengakibatkan kegemukan, lapor Daily Science, kelmarin.

Akhbar Korean Herald melaporkan kajian terdahulu mendedahkan otak mengeluarkan faktor neurotrophic (BDNF) genetik yang berkait dengan kegemukan, tetapi tiada siapa yang boleh menerangkan bagaimana ia mampu mengawal keinginan untuk makan.
Penyelidik Universiti Georgetown,

Washington menemui hasil kajian baru bahawa mutasi dalam genetik BDNF pada tikus makmal yang tidak membenarkan nueron otak berkomunikasi dengan satu sama lain. Ia menghasilkan kesan pembelajaran dan memori.
Mereka juga mendapati mutasi yang sama mendorong tikus menjadi terlalu gemuk.

Menurut kajian penyelidik kanan, Baoji Xu, BDNF memainkan peranan penting dalam pembentukan dan kematangan synapse yang membolehkan nueron menghantar isyarat antara mereka. Ia dilakukan dengan mewujudkan transkrip yang panjang dan pendek, salinan pelengkap RNA dalam urutan DNA.

Bagaimanapun, mutasi BDNF mewujudkan hanya transkrip pendek dan ia hanya bersatu dalam sel badan nueron tetapi dendrite (binaan blok nueron), menyebabkan synapse yang tidak matang dihasilkan berlebih-lebihan oleh nueron.

Ia kelihatan menyebabkan kesan pada tikus makmal.
Xu berkata ini adalah kali pertama sintesis protein dalam dendrite, cabang nueron yang seperti pokok, ditemui untuk mengawal berat badan.

Kajian turut menunjukkan leptin (hormon protein) dan insulin merangsang penyatuan BDNF dalam dendrite untuk membenarkan komunikasi antara nueron.

Bagi manusia, isyarat kimia leptin dan insulan perlu dihantar ke lokasi yang betul dalam hypothalamus, di mana ia memantau kekenyangan seseorang.

Jika penghantaran ini terganggu, pemakanan diteruskan, seperti yang berlaku pada tikus yang menambah berat badan dengan selera tidak terkawal.

Saintis kini mencari jalan membaiki kemusnahan seumpama itu dalam penghantaran isyarat dan membantu otak mengawal berat badan. – Agensi

Tiada ulasan: