27 April 2012

Yakin rampas Selangor guna warga asing?

5 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkeyakinan merampas Selangor pada pilihan raya umum ke-13 mungkin berdasarkan usaha memanipulasi daftar pemilih di negeri itu.

Jika tiada usaha tersebut, sudah tentu Tengku Adnan tidak berani mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa, lebih-lebih lagi ketika rakyat Selangor selesa dengan suasana harmoni di negeri itu, kata Pengarah Pilihan Raya PAS Selangor, Jaafar Shamsuddin.

Beliau mendakwa manipulasi daftar pemilih oleh pihak BN dalam usaha menawan Selangor itu boleh dilihat berdasarkan pertambahan pengundi yang lebih 90 peratus berkemungkinan bukan pemastautin di negeri itu.

"Keyakinan Tengku Adnan itu berdasarkan bagaimana mereka memanipulasikan daftar pemilih sepanjang 2010 hingga 2011 dengan pertambahan pengundi yang bukan pemastautin di Selangor, yang menyebabkan pertambahan begitu besar," tegas beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Dakwa beliau, sekiranya di kawasan PAS atau Pakatan Rakyat yang menang dengan jumlah majoriti sebanyak 2000, maka BN akan membawa masuk sebanyak 4000 pengundi baru, yang dapat dibuktikan mereka bukan pemastautin di kawasan tersebut.

Ketika ditanya, adakah pertambahan pengundi tersebut membabitkan warganegara asing, Jaafar yang juga Pengerusi Audit Daftar Pemilih Negeri Selangor itu tidak menolak kemungkinan tersebut.

"Memang itu di antara beberapa nama yang menunjukkan beberapa kepelikan. Nampak ganjil, yang jelas menunjukkan bukan orang Malaysia. Kita sudah ada bukti dan dokumen-
dokumen yang menyokong dakwaan tersebut," kata beliau.

Sebelum ini, Tengku Adnan menyatakan keyakinan bahawa parti Melayu terbesar itu mampu merampas Selangor daripada Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum ke-13.

Harakah Daily

Tiada ulasan: