03 Jun 2012

Isu Scorpene: PKR cabar SPRM siasat PM

13 Rejab 1433H. [MOD] -

PKR membuat laporan terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkenaan dakwaan kaitannya dalam skandal kapal selam Scorpene, dan mencabar panel penilai suruhanjaya itu mengambil tindakan.

Bercakap kepada pemberita selepas membuat laporan di ibu pejabat SPRM Selangor di Shah Alam semalam, Ketua AMK Shamsul Iskandar Mohd Akin mencabar ketua panel penilai operasi, Hadenan Abd Jalil untuk mengisytiharkan sama ada suruhanjaya itu akan menyiasat Najib.

"Kami baru sahaja membekalkan mereka bukti, sekarang kami berikan masa seminggu untuk mereka nyatakan sama ada akan menyiasat perkara itu (atau tidak)," katanya.

Bukti berkenaan menurutnya, termasuk komisyen AS$1 bilion yang didakwa diminta Najib sewaktu menjadi menteri pertahanan dan 36 juta euro lagi yang dibayar kepada syarikat milik bapa sahabat baik Najib, Abdul Razak Baginda.

Semua bukti itu berdasarkan pendedahan terbaru dalam kes mahkamah yang dimulakan NGO hak asasi manusia Suara Rakyat Malaysia (Suaram) terhadap pembina kapal Perancis, DCNS. [Baca berita penuh]

Sementara itu, Pengerusi PKR Pahang Datuk Fauzi Abdul Rahman pula menuntut siasatan menyeluruh dijalankan melalui penubuhan sebuah suruhanjaya diraja ekoran dakwaan terbaru kes itu melibatkan penjualan rahsia negara.

"Seluruh sistem atau pihak yang terlibat dalam pertahanan negara perlu dirombak agar memsastikan rahsia negara serta keselamatan negara tidak lagi dikompromi," katanya dalam kenyataan.

Mengulas dakwaan pembelian rahsia negara itu, Fauzi juga menekankan supaya kerajaan kembali kepada amalan sebelum ini dengan membuat urus niaga tanpa orang tengah.

"...cara 'kerajan kepada kerajaan' (G to G) dilihat lebih telus dan profesional," katanya lagi.

malaysiakini/-

Tiada ulasan: