21 November 2012

Gaza: Mahasiswa anjur demo Jumaat ini


7 Muharram 1433H. [MOD] -




KUALA LUMPUR: Gabungan mahasiswa akan mengadakan himpunan besar-besaran di hadapan Kedutaan Rasmi Arab Saudi, 23 November ini bagi mendesak negara pengerusi Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) itu menyatakan pendirian tegas berhubung serangan Israel ke atas wilayah Palestin di Gaza.

Himpunan yang menggabungkan beberapa kumpulan mahasiswa dan dinamakan sebagai Himpunan Solidariti Mahasiswa & Anak Muda untuk Gaza itu akan berhimpun di hadapan Masjid Tabung Haji selepas solat Jumaat sebelum berarak ke bangunan kedutaan.

Menurut Naib Presiden Strategik & Mobilasi Massa Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS), himpunan tersebut memilih tema pakaian hitam sebagai tanda berkabung kepada rakyat Gaza yang dibunuh, dibom dan dizalimi.

Justeru beliau yang juga jawatankuasa koordinator himpunan mengajak semua mahasiswa untuk bersama-sama menunjukkan solidariti kepada rakyat palestin.

"Koordinator penganjur meletakkan sasaran 2,000 ribu orang untuk hadir dan bersolidariti pada himpunan nanti.

"Saya menyeru seluruh mahasiswa dan anak muda untuk sama-sama bersolidariti dalam himpunan ini tanpa mengira perbezaan kaum dan batas agama kerana isu ini melibatkan isu sejagat dan hak asasi manusia. Kita sangat mengalu-alukan mana-mana pertubuhan, NGO, persatuan mahasiswa dan anak muda untuk bersama dalam himpunan Jumaat nanti," katanya kepada Harakahdaily.

Antara kumpulan yang akan bersama-sama ialah Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Legasi Mahasiswa Progresif (LMP), Aksi Mahasiswa Peduli (AKSI), Demi Mahasiswa Kuis (DMK), Sister In Movement (SIM), Sinergi Gerakan Mahasiswi (SIGMA), Pro-Mahasiswa Nasional (PRO-MN), Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN), Persatuan Mahasiswa Islam UM (PMIUM), Persatuan Mahasiswa Islam UPM (PMIUPM), Maaruf Club UIAM dan Ikatan Studi Islam UKM (ISIUKM).

14 November lalu, Israel melancarkan serangan ketenteraan yang dinamakan Operasi “Pillar of Defence”, ke atas Wilayah Palestin di Gaza meliputi pengeboman dan serangan udara dan laut.
HARAKAH/-

Tiada ulasan: