01 November 2012

Taufan Sandy: Bencana atau hukuman?

16 Zulhijjah 1433H. [MOD] -

Taufan Sandy

Beribu kediaman musnah di Breezy Point, Queens, New York. -Reuters
HANYA tinggal enam hari rakyat Amerika Syarikat (AS) bakal menentukan sama ada calon Parti Demokrat, Barack Obama kekal sebagai Presiden atau lawannya dari Parti Republikan, Mitt Romney, bakal menyandang jawatan presiden baru.

Rancak dengan kempen dan debat pilihan raya memasuki pusingan kedua, sekelip mata sahaja bumi AS dilanda malapetaka Taufan Sandy atau ribut Frankenstorm hingga mengorbankan lebih 50 nyawa (hingga jam 10.30 malam, semalam) di timur laut Atlantik dalam tempoh dua hari.

Kawasan terjejas teruk adalah di Virginia, Ohio, Pennsylvania, New Hampshire dan North Carolina, lebih tujuh juta penduduk bergelap akibat terputus bekalan elektrik, sistem pengangkutan lumpuh, kerugian mencecah lebih AS$7 bilion (RM21 bilion) dan 17,000 penerbangan terkandas sekali gus memaksa Obama mengisytiharkan darurat di New York.

Kini penduduk negara itu pula di belenggu masalah bekalan air bersih dan penularan penyakit.

Sekali lagi Obama bersuara, bahawa taufan ini belum berakhir.

Persiapan pilihan raya terjejas
Sandy yang membadai beberapa negeri di AS memaksa pegawai pilihan raya daerah menutup pusat kempen utama di North Carolina dan Virginia.

Penutupan ini berpotensi menyaksikan penangguhan pilihan raya, sekiranya Sandy terus mengganas di kawasan dihuni lebih 8.2 juta penduduk dengan satu perlima penduduk adalah pengundi utama di AS.

Masalah lain juga timbul apabila sistem pengangkutan tergendala termasuk gangguan perkhidmatan pos yang memberi kesan terhadap kelewatan penghantaran dan penyerahan kertas undi kepada Lembaga Pilihan Raya.

Peguam pilihan raya yang juga penasihat khas di Stroock & Stroock & Lavan, Jerry H Goldfeder berkata, terdapat cara perundangan untuk menukar tarikh pilihan raya presiden.

“Kongres boleh memilih tarikh baru dan tidak perlu mengikut penyeragaman tarikh Kongres 1845 bahawa pemilihan presiden perlu dilakukan pada Selasa pertama November kerana terdapat undang-undang Persekutuan membolehkan negeri lain melakukan hari pemilihan jika tarikh itu tidak sesuai,” katanya.

Menurutnya, badan perundangan negeri boleh mengadakan pilihan raya mengikut persetujuan pemimpin dan pemilih sekiranya berlaku kecemasan atau darurat.

“Ia sah dan mudah, tetapi sejarah politik AS belum pernah melakukan perubahan itu,” katanya.

Ramai pegawai daerah membuat persediaan awal seperti di Maryland, apabila Martin O’Malley mengeluarkan perintah eksekutif melanjutkan waktu pengundian hingga Jumaat.

Diikuti di Pennsylvania, Tom Corbett juga melanjutkan tarikh akhir untuk pilihan raya dan memohon tarikh bersesuaian malah ramai pegawai daerah masih mencari lokasi bersesuaian untuk tempat mengundi.

Tetapi sehingga kini, pegawai pilihan raya percaya tarikh mengundi masih kekal pada 6 November ini.

Jurucakap Lembaga Pilihan Raya Virginia, Justin Riemer berkata, hanya kira-kira 10 daripada 134 kawasan mengundi ditutup Selasa ini.

“Beberapa kawasan mengundi perlu berpindah ke New York kerana kawasan Virginia terjejas dan tidak boleh diakses orang awam, malah tidak selamat,” katanya.

Namun, setelah berlangsung debat dua pusingan, kemenangan berpihak kepada Romney tetapi Obama mempunyai kelebihan.

Tumpuan kedua-dua calon Presiden ini lebih mengerumus pada soal ekonomi seperti pemotongan cukai, peluang pekerjaan dan memulihkan kembali ekonomi serta masa depan hubungan dengan sekutu rapatnya Israel.

Apa juga berlaku di AS ketika ini, ia memberi impak kredibiliti kepada kedua-dua calon presiden itu. Kemusnahan dan penderitaan penduduk negaranya bagaikan terpalit di 'wajah sendiri'.

Kerakusan AS merobek keamanan penduduk dunia bagaikan 'terbalas'. Adakah ini pembalasan atau termakbulnya doa seluruh penduduk dunia?

sinar/-

Tiada ulasan: