13 Februari 2013

Beruk serang tuan

Foto2 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -

Kuala Lumpur: Seorang lelaki cedera selepas diserang beruk jantan peliharaannya dalam kejadian di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Ayer Panas, Setapak, di sini, malam kelmarin. 

Dalam kejadian jam 11 malam itu, mangsa yang berusia 20-an cedera di tangan kanan akibat digigit haiwan itu yang mengamuk selepas melepaskan diri dari sangkar.

Mangsa memelihara haiwan itu sejak enam tahun lalu dan sepanjang tempoh itu, mamalia berkenaan tidak bertindak agresif.

Pegawai Operasi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Dang Wangi Leftenan Muda Nurul Nadirah Samsul Liani berkata, binatang itu dipercayai memecahkan sangkar sebelum menyerang mangsa.

Katanya, mangsa bergelut dengan haiwan itu beberapa minit sebelum dibantu ahli keluarga menghubungi JPAM yang tiba untuk menangkap beruk berkenaan.

“Ketika tiba, kami mendapati beruk itu berada di dapur dengan kesan kecederaan di bahagian belakang dan bertindak agresif.

BERUK yang mengamuk berkeliaran di rumah mangsa sebelum ditangkap.
“Kami mengambil masa dua jam untuk menangkapnya menggunakan perangkap haiwan,” katanya 10 anggota terbabit dalam operasi itu.

Beliau berkata, mangsa yang cedera dirawat unit perubatan JPAM sebelum dihantar ke klinik berdekatan untuk rawatan lanjut.
Menurutnya, beruk itu diserahkan ke Balai Polis Setapak untuk tindakan lanjut.

sinar/-

Tiada ulasan: