18 Februari 2013

Utusan diarah mohon maaf, bayar pampasan kepada Azan

7 Rabi'ul Akhir 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Akhbar Utusan Malaysia diarah memohon maaf secara terbuka dan membayar pampasan kepada Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail ekoran laporan fitnah.

Keputusan itu dibacakan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dalam kamar pada jam 10.00 pagi ini, lapor Keadilan Daily. (Gambar: Azan bersama peguam.)

Permohonan maaf tersebut perlu disiarkan di akhbar kawalan Umno itu dalam masa tujuh hari bermula hari ini.

“Utusan sedia membayar gantirugi dan permohonan maaf seperti yang dituntut sebelum ini. Jumlah pampasan tak dapat kita sebut kerana dalam surat penghakiman, mahkamah meminta supaya ia tidak diberitahu umum,” jelas Azan, diwakili peguam, A Vasudevan.

Mengulas kemenangan itu, Azan mengingatkan etika pemberitaan perlu telus dan tepat.

“Pengamal media perlu kembalikan integriti berita mereka, terutama media arus perdana yang ketika dulu sangat tinggi integritinya, tetapi sekarang terlalu terpengaruh memainkan peranan sebagai penyokong kuat kerajaan,” katanya kepada Keadilan Daily.

Pengerusi PKR Terengganu itu memfailkan saman fitnah berjumlah RM29 juta terhadap editor, Zulkiflee Bakar dan Utusan pada April 2010 ekoran penyiaran artikel bertarikh 6 Mac yang mendakwa beliau keluar PKR dan turut meletakkkan gambarnya bersama ahli politik yang keluar sebelum itu.

Pada 8 Mac 2010, Utusan sekali lagi menyiarkan berita kononnya Azan tidak keluar PKR tetapi meletak semua jawatan termasuk sebagai Timbalan Pengerusi PKR Terengganu dan Pengerusi Biro Keahlian Negeri ketika itu.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Tu pun ramai lagi yg percaya Utusan membuat liputan yg telus.