17 Mac 2013

Gembira berakhir tragedi

5 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


Gembira berakhir tragedi

Keadaan kereta yang remuk teruk akibat terbabas dan merempuh kedai basikal di Jalan Pasir Putih, awal pagi semalam.
IPOH - Seorang wanita maut apabila kereta jenis Citroen ZX1.9i yang dinaiki bersama kekasihnya merempuh sebuah kedai basikal dalam kemalangan di Jalan Pasir Putih, di sini, awal pagi semalam.

Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Daerah Ipoh, Deputi Superitendan Wan Sharuddin Wan Omar berkata, kejadian berlaku pada jam 2.45 pagi dan kedua-dua mangsa dipercayai dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Pengkalan, selepas makan lewat malam di sekitar bandar raya ini.

Menurut Wan Sharuddin, penumpang di tempat duduk hadapan, Tang Mun Yi, 19 dari Taman Pengkalan Timur maut di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala manakala pemandu, Chong Kian Mun, 20 dari Medan Pengkalan Makmur turut parah dan dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB).

"Siasatan awal mendapati kereta tersebut dalam perjalanan dari Ipoh menuju Pengkalan sebelum hilang kawalan lalu terbabas ke kiri jalan dan merempuh kedai basikal di laluan berkenaan.

"Kita juga tidak menolak kemungkinan kemalangan berkenaan berlaku akibat pemandu mengantuk," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurut Wan Sharuddin, aliran trafik tidak sibuk memandangkan kejadian berlaku pada awal pagi, malah keadaan jalan juga lurus serta cuaca baik semasa kejadian.

Beliau turut memaklumkan, mangsa yang maut telah dibawa ke Jabatan Forensik HRPB untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarga dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 serta saksi kejadian diminta tampil membantu siasatan.

Sementara itu, pemilik kedai terbabit, Ng Koon Qiong, 50 berkata, dia dimaklumkan berkenaan kejadian oleh jirannya melalui panggilan telefon kira-kira jam 2.50 pagi dan bergegas ke tempat kejadian untuk melihat keadaan kedainya.

"Setibanya dilokasi, saya tengok sebuah kereta remuk teruk dan pintu depan kedai serta beberapa basikal rosak. Selama 10 tahun berniaga, inilah kejadian pertama berlaku di kedai saya.

"Buat masa ini saya akan minta bantuan anggota Rela (Ikatan Relawan Rakyat Malaysia) untuk memantau kedai sementara kerja baik pulih pintu dilakukan," katanya yang menganggar kerugian melebihi RM10,000.

Sinar harian/-

Tiada ulasan: