07 April 2013

Sembunyi di enjin kereta

26 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


Sembunyi di enjin kereta

Biawak besar bersembunyi di bahagian enjin sebuah kereta berjaya ditangkap anggota oleh JPAM.
IPOH – Seorang lelaki tidak menyangka, tindakan membuka bonet enjin kereta di kediamannya di Taman Pengkalan Jaya, di sini mengundang detik cemas apabila secara tiba-tiba diserang seekor biawak liar.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.40 pagi itu, Hassan Ar-Rashid, 59, nyaris cedera apabila haiwan seberat 30 kilogram yang dikatakan menyorok di bahagian enjin kereta model Toyota berkenaan cuba menggigit tangannya.

Hassan berkata, pada mulanya dia dimaklumkan oleh jiran yang ternampak kelibat biawak berhampiran kawasan rumah itu.

Bagaimanapun, menurutnya, usaha mencari reptilia tersebut di sekitar rumah gagal sebelum mendapati biawak sepanjang 1.8 meter itu bersembunyi di bahagian enjin kereta.

“Saya tergamam apabila haiwan itu cuba untuk menggigit tangan, mujur saya sempat mengelak dan segera menutup kembali bonet sebelum biawak tersebut bertindak lebih agresif,” katanya.

Bimbang dengan keadaan itu, Hassan segera menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) bagi mendapatkan bantuan.

Dia tidak menolak kemungkinan haiwan itu tersesat dan mencari tempat perlindungan memandang kawasan perumahan berkenaan terdapat banyak anjing liar.

Bagaimanapun, reptilia berkenaan berjaya ditarik keluar dari bahagian enjin kereta kira-kira jam 8 pagi oleh anggota JPAM.

Sementara itu Pegawai Daerah Pertahanan Awam Daerah Kinta, Muhammed Ameen Salleh berkata, reptilia berkenaan adalah spesies biawak terbesar yang pernah ditangkap.

Katanya, haiwan itu kini dalam simpanan JPAM sebelum dilepaskan ke lokasi lebih selamat.

Sinar/-

Tiada ulasan: