06 September 2013

Umno pandang serong terhadap Ikhwan Muslimin - Anwar

29 Syawal 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Umno BN mempunyai perasangka buruk terhadap gerakan islam Ikhwan Muslimin.

Anwar mendedahkan, sewaktu beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri, beliau pernah dinasihatkan oleh perisikan supaya tidak bertemu wakil gerakan Islam itu yang datang ke Malaysia ketika itu.

Bagaimanapun beliau tidak mengendahkan 'nasihat' itu, namun sekadar menukar tempat pertemuan.

“Bila Mursyidul Am Ikhwan di Malaysia, Muhammad Mahdi’ Akif, saya dinasihati perisikan supaya tidak bertemu (mereka) kerana mereka kononnya ekstrimis Islam, radikal dan sebagainya.

“Saya terpaksa berbincang dengan Abdul Hamid Abu Suleyman dengan bertemu di pejabatnya.

"Saya, Timbalan Perdana Menteri ketika itu datang ke pejabat Hamid untuk makan tengah hari,” katanya dipetik Selangorku.

Anwar mendedahkan perkara itu pada sidang media selepas merasmikan buku ‘Di sebalik Ikhwan Muslimin: Hakikat tentang Pergerakan Politik Terkuat Dunia’ petang semalam.

Menurut Anwar yang juga pernah memangku jawatan Perdana Menteri ketika Tun Dr Mahathir bercuti di luar negara tiga bulan, maklumat-maklumat serong tentang Ikhwan itu diterima Umno sehingga mereka tidak menjalinkan kerjasama dengan gerakan Islam itu.

Mengulas lanjut, Anwar berkata, beliau menggalakkan wakil Ikhwan Muslimin bertemu dengan Umno bagi menerangkan kedudukan sebenar berlaku di Mesir ketika ini.

Harakahdaily

1 ulasan:

tokMudim berkata...

sama sahaja
UMNO Malaysia dengan Umno Mesir, yang berbeza adalah hidung, UMNO mesir hidung tinggi Sementara UMNO malaysia hidung kepek.
.