30 Disember 2013

53 parti bertanding Pilihan raya Thailand

26 Safar 1435H. [MOD] -
53 parti bertandingPenunjuk perasaan anti kerajaan berjalan melintas tembok guni pasir yang dibina di luar bangunan kerajaan di Bangkok, semalam. - Foto REUTERS
Pilihan raya Thailand ditetapkan 2 Februari

Bangkok: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Thailand mendaftarkan 53 parti politik yang akan bertanding dalam pilihan raya Parlimen luar biasa, kata agensi itu yang dipetik media antarabangsa. 


Dokumen yang diterima bermula 23 Disember hingga 27 Disember ketika tekanan hebat tindakan bantahan antikerajaan. Walaupun dipulaukan pembangkang, jumlah parti yang akan bertanding lebih tinggi berbanding kempen pilihan raya sebelum ini. Pada 2011, 40 parti mengambil bahagian. 
SPR mula menerima dokumen daripada timbalan, yang dicalonkan oleh kawasan” Pegawai SPR Thailand
Kelmarin, SPR Thailand melaporkan ia menerima dokumen berkaitan calon sejak 23 Disember walaupun menerima tekanan penunjuk perasaan antikerajaan untuk menghalang pilihan raya 2 Februari depan.

“SPR mula menerima dokumen daripada timbalan, yang dicalonkan oleh kawasan,” kata seorang pegawai.

Bekas parti pemerintah, Pheu Thai, akan mengambil bahagian dalam pilihan raya itu, mencalonkan Yingluck Shinawatra, yang mengetuai kerajaan berikutan kejayaan dalam pilihan raya sebelum ini.

Terpaksa henti kerja 
Di dua wilayah selatan, anggota suruhanjaya terpaksa menghentikan kerja mereka disebabkan bantahan oleh pembangkang yang mengepung bangunan. Pendaftaran calon diteruskan hingga 1 Januari ini.

Thailand digegarkan dengan kekacauan lewat Oktober lalu, apabila kerajaan mencadangkan rang undang-undang pengampunan untuk membebaskan bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra daripada sabitan rasuah.

Thaksin, abang Yingluck, memilih hidup di dalam buangan di Dubai sejak disingkirkan dalam rampasan kuasa tentera 2006 dan berdepan hukuman penjara jika kembali ke negara itu.

Penunjuk perasaan menuduh Yingluck menjadi boneka abangnya dan menggesa beliau meletak jawatan. - AGENSI

Tiada ulasan: