13 Januari 2014

Antara Maulidur Rasul dengan Hard Rock Cafe

12 Rabiul Awal 1435. [MOD] -
KUALA LUMPUR: Umat Islam seharusnya peka kepada isu-isu semasa khususnya isu melibatkan kepentingan Islam sebagai tanda mencintai Nabi Muhammad s.a.w. 

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr. Riduan Mohd Nor berkata, bukti kecintaan kepada Nabi Muhammad harus ditunjukkan dengan perbuatan, bukan hanya dilafazkan di bibir apabila tiba bulan kelahiran baginda.

"Sempena bulan Rabiulawal, bulan kelahiran dan kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. umat Islam sepatutnya peka kepada isu-isu semasa kerana nabi bukan sekadar mengajak kita memuliakan masjid, menunjukkan akhlak yang baik tapi juga mewujudkan tapak pemerintahan Islam yang jauh daripada maksiat dan kemungkaran," kata beliau ketika ditemui Harakahdaily.

Beliau berkata, Nabi Muhammad s.a.w sudah menunjukkan contoh pentadbiran negara yang cemerlang dari segi ilmu dan agama yang harus menjadi ikutan oleh pemimpin negara, lebih-lebih lagi mereka yang mengaku sebagai pejuang Melayu dan Islam.

"Cuba kita bayangkan pakej Kota Madinah itu sebagai pusat ilmu, pusat ketamadunan, dengan adanya ahli suffah ada Masjid Nabawi menunjukkan bahawa bagaimana tamadun yang nabi bina, bandar yang nabi bina, pengkalan kuasa yang nabi bina, berkonsepkan ilmu.

"Pemimpin negara yang sentiasa melaungkan mereka sebagai pejuang Melayu pejuang Islam  harus mengambil cakna aspirasi yang ada pada sirah nabi yang kita sambut dalam bulan Rabiulawal," katanya lagi.

Mengaitkan Rabiulawal dengan cadangan Putrajaya untuk membuka pusat hiburan Hard Rock Cafe di kawasan tersebut, beliau berkata ia sangat bercanggah dengan contoh yang ditunjukkan Nabi Muhammad s.a.w.

"Elemen pemerintahan nabi kita terapkan dalam pemerintahan kita sebagai satu manifestasi rasa kasih dan sayang kita kepada nabi kerana sayang kita kepada nabi bukan sekadar berselawat semata-mata tapi kita mengamalkan apa yang disuruh nabi dan meninggalkan apa yang dilarang," tegasnya.

Dr Riduan juga berkata, Hard Rock Cafe sangat tidak sesuai dibuka di Putrajaya yang terkenal sebagai pusat pentadbiran bercirikan Islam.

"Hasrat penubuhan Putrajaya sebagai nadi pembangunan negara malah dibanggakan oleh pemimpin Umno sebagai kota pentadbiran Islam, malah satu rumah ibadat agama lain pun tidak dibina di Putrajaya, tiba-tiba mahu dibuka pusat hiburan.

"Orang-orang kampung, orang Felda  selalu dibawa melawat Putrajaya dalam misi mendoktrin mereka bahawa Malaysia betul-betul mengamalkan pemerintahan Islam," katanya.

Justeru tegasnya, sebagai tanda mencintai perjuangan Nabi Muhammad s.a.w. orang Islam harus bangkit menentang perkara ini.

"Jika masayarakat tak bangkit menentang bersungguh-sungguh hampir pastilah akan wujud Hard Rock Cafe.

"PAS di seluruh peringkat akan menentang jika Putrajaya dijenamakan dengan hiburan yang melalaikan," tegasnya.

Tambah beliau juga, kewujudan Hard Rock Cafe tidak akan memberikan kebaikan kepada masyarakat malah meningkatkan lagi masalah keruntuhan moral dalam kalangan masyarakat khususnya orang Melayu Islam.

"Tidak ada contoh kebaikan pun yang akan kita dapat daripada kewujudan Hard Rock Cafe. 

"Ia lebih kepada pusat bersantai, menghabiskan wang dan mercu tanda kepada hedosnisme dan secara tak langsung kita meremehkan budaya bangsa kita sendiri yang lebih sopan," katanya.


Harakahdaily

Tiada ulasan: