19 Mei 2014

Dyana lawan Mah di Teluk Intan

18 Rejab 1435. [MOD] -

  • GALERI FOTO

    Proses penamaan calon bagi pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan dibuka pada 9 pagi ini di Sekolah Menengah Seri Perak di Teluk Intan.

    Proses berlangsung selama sejam sebelum pusat penamaan calon ditutup pada 10 pagi.
    Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandang kerusi Parlimen itu, Seah Leong Peng, 48, daripada DAP akibat kanser pada 1 Mei lepas.

    Sejumlah 60,349 pemilih berdaftar terdiri daripada 59,927 pengundi biasa, 410 pengundi awal dan 12 pengundi tidak hadir luar negara layak mengundi pada PRK itu.

    Pengundian awal akan diadakan 27 Mei ini manakala hari pengundian ditetapkan pada 31 Mei.

    Selepas perbincangan panjang, DAP memutuskan memilih peguam 27 tahun, yang juga bekas setiausaha politik Lim Kit Siang, Dyana Sofya Mohd Daud.

    Walaupun Teluk Intan merupakan kawasan majoriti Cina, DAP mempertaruhkan muka Melayu muda yang sedang meningkat naik dalam parti yang sering dituduh kecinaan itu.

    Jika dipilih, Dyana akan menjadi anggota Parlimen DAP pertama daripada kalangan wanita Melayu (kedua termuda selepas Fong Po Kuan di Batu Gajah pada 1999) dan anggota Dewan Rakyat Melayu ketiga parti itu.

    Beliau bagaimanapun bertembung dengan anggota politik veteran Datuk Mah Siew Keong, presiden Gerakan, yang menyandang kerusi itu antara 1999 hingga 2008.

    Beliau juga penduduk tempatan.

    Mah tewas dalam dua pilihan raya umum sebelum ini kepada calon DAP M Manogaran pada 2008 dan kepada mendiang Seah pada pilihan raya umum lalu. Majoriti terkini 7,000 undi.

    Ahli politik 53 tahun itu bagaimanapun akan turut bergantung kepada kekuatan jentera BN untuk kempen 12 hari sebelum pilihan raya pada 31 Mei ini.

    Berikut perkembangan langsung proses penamaan calon hari ini:

    Laporan langsung

    10.12am: SPR mengumumkan satu lawan satu antara calon DAP Dyana Sofya dan BN (Mah Siew Keong) di Teluk Intan.

    10.15am: Timbalan Presiden Gerakan Dr Cheah Soon Hai berpandangan, calon lawan mereka Dyana Sofya bukan calon underdogseperti didakwa.

    Malah, beliau malah beranggapan tindakan mempertaruhkan Dyana itu sebuah tindakan angkuh.

    “Mereka meletakkan muka baru tidak berpengalaman dan ini menunjukkan mereka sangat yakin akan memenangi kerusi ini,” katanya.

    10am: SPR mengumumkan proses penamaan calon ditutup.

    9.45am: Pemimpin popular DAP menolak tanggapan bahawa Dyana Sofya menjadi boneka DAP.

    “Tiada boneka dalam DAP, boneka hanya ada dalam BN,” katanya.

    Lim akui Dyana bukan calon pilihan tetapi menegaskan akan berhabis-habisan memenangi pilihan raya kecil itu.

    Beliau menggesa pengundi mempertimbangkan pilihan raya itu antara nasionalisme dan politik kaum.

    10am: Penamaan calon ditutup.

    9.55am: Seorang pegawai polis memaklumkan media bahawa kira-kira 2,500 penyokong BN berkumpul di luar pusat penamaan calon sementara penyokong Pakatan, yang berkumpul di luar sekolah, lebih 1,000 orang.

    9.30am: Calon DAP di Bukit Gelugor Ramkarpal Singh turut hadir menyatakan sokongan kepada Dyana.

    “Beliau akan melalui apa yang saya lalui, jadi saya harap yang terbaik untuknya.

    "Dan saya pasti beliau akan berjaya menghadapi cabaran itu,” katanya.

    Pilihan raya kecil akan berlangsung pada 25 Mei.

    9.10am: Kedua-dua calon BN dan DAP sudah berada di pusat penamaan calon, belum ada sebarang tanda-tanda calon-calon bebas akan muncul.

    9am: SMK Seri Perak – Pengurus Pilihan Raya Ibrahim Ahmad mengumumkan proses penamaan calon brmula.

    Calon DAP Dyana Sofya Mohd Daud dan calon BN Mah Siew Keong memasuki pusat penamaan calon.

    8.40am: Taman Cicely – Calon BN Mah Siew Keong tiba. Beliau menyertai Timbalan Pengerusi BN Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengepalai kira-kira 100 penyokong berarak ke SMK Seri Perak.

    8.30am: Taman Cicely -- Lebih 500 penyokong BN berkumpul di kawasan masuk ke kawasan perumahan dan menunggu pemimpin dan calon mereka.

    Antara pemimpin yang sudah berada di situ timbalan menteri kewangan Datuk Seri Ahmad Maslan, Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Ketua Wanita Gerakan Tan Lian Hoe.

    8.15am: SMK Seri Perak – Walaupun pada hari penamaan calon, kira-kira 800 pelajar sedang menghadapi peperiksaan pertengahan tahun.

    Seorang guru yang enggan namanya didedahkan memberitahuMalaysiakini, pihak sekolah telah memaklumkan kepada pelajar berhubung penamaan calon hari ini dan menasihatkan mereka bersedia untuk bunyi bising daripada proses itu.

    “Sukar untuk pelajar menumpukan perhatian semasa peperiksaan, tetapi mereka harus menahannya,” katanya.

    Taman Cicely – Antara pemimpin Pakatan yang kelihatan di situ, bekas menteri besar Perak Nizar Jamaluddin, anggota Parlimen Bruas Ngeh Koo Ham dan Naib Presiden PKR Tian Chua.

    Penyokong Pakatan akan mula berarak ke pusat penamaan di SMK Seri Perak pada jam 8.30 pagi.

    8am: Taman Cicely – Penyokong Pakatan bermula berkumpul di kawasan masuk ke taman itu, di mana pusat penamaan calon terletak.

    Unit Amal PAS seperti biasa mengawal keadaan dan membantu lalu lintas di kawasan yang biasanya tenang itu.

Tiada ulasan: