12 Disember 2007

Presiden China : Penyelidikan Angkasa Lepas China Adalah Untuk Tujuan Awam

Persidangan merayakan kejayaan China dalam Projek Penyelidikan Bulan Diadakan di Beijing jam 9.00 pagi tadi di Dewan Besar Rakyat Beijing dengan julah peserta seramai 5000 orang Acara gilang gemilang tersebut dihadiri oleh kebanyakan pemimpin kanan China termasuk Presiden China Hu Jintao, Wu Bangguo, Wen Jiabao . Wu Bangguo mempengerusikan sidang itu. Kebanyakan Siaran TV utama China menyiarkan secara langsung. Sekitar sejam saya mengikuti acara tersebut melalui siaran CCTV 9 dalam bahasa Inggeris.

Presiden China Hu Jintao semasa meresmikan persidangan tersebut menegaskan bahawa penyelidikan angkasa lepas yang dilaksanakan oleh China adalah untuk tujuan awam







Satelit Chang'e 1.




Dengan penuh semangat Presiden China menyatakan bahawa kejayaan China dalam projek penyelidikan bulan pertama itu membuktikan bahawa China telah menjadi salah sebuah negara yang mempunyai kemampuan penyelidikan angkasa lepas di dunia. Rakyat China bersedia untuk bersama dengan rakyat pelbagai negara bagi mengekalkan hala tuju yang tepat dalam penerokaan dan penggunaan angkasa lepas secara aman. Katanya China akan secara aktif akan menyertai kerjasama ruang udara antarabangsa .

Satelit Chang'e 1 adalah satelit penyelidikan bulan pertama yang di reka oleh saintis-saintis China. Ianya telah berjaya dilancarkan pada 24 Oktober lalu. Satelit Changi 1 telah berjaya dalam misi mengorbitkan bulan. Pelancaran satelit tersebut merupakan langkah penting bagi projek penyelidikan bulan China dan memastikan Angkasan China akan mendapat mendarat di bulan tidak berapa lama lagi. Jabatan Angkasa Lepas China telah menyiarkan gambar permukaan bulan yang dihantar oleh satelit Chang'e I pada 26 Disember lalu . Kelmarin Kerajaan China menyiarkan kepada tatapan umum dua gambar terbaru permukaan bulan yang di ambil oleh Satelit Change 1.





Tiada ulasan: