21 Februari 2008

Kenapa Negara Kebajikan PAS di Pertikaikan ?

Sejak PAS mendedahkan Mernifesto nya kali ini iaitu Negara Berkebajikan, ianya menjadi suaut berita hangat dan diperkatakan hampir semua pimpinan UMNO. Rata-rata memutar belit dan memperlikehkan tawaran yang terbaik itu.
Terkini Utusan memutar belit kenyataan Naib Presiden Pas yang kononnya mengakui PAS tidak mampu merealisasikan kewujudan negara kebajikan seperti yang terkandung dalam manifesto parti itu, kata Naib Presidennya, Datuk Husam Musa.Husam berkata, Pas sedar mereka tidak mampu membentuk kerajaan dengan hanya 60 kerusi Parlimen yang ditandingi pada Pilihan Raya Umum Ke-12.

“(Negara kebajikan) itu, untuk pujuk rakyat supaya terima kita. Buat permulaan, kita tidak berhasrat memerintah negara, Pas hanya mahu mengurangkan majoriti dua pertiga yang diperoleh Barisan Nasional (BN) sebelum ini.“Negara kebajikan itu sebagai tawaran. Kalau kita tak beri tawaran, macam mana rakyat nak buat pilihan,” katanya kepada pemberita bagi menjawab pertanyaan berhubung kesungguhan Pas mewujudkan negara kebajikan memandangkan parti itu hanya bertanding 60 kerusi Parlimen yang jauh daripada mencukupi untuk membentuk kerajaan walaupun menang di semua kerusi yang ditandingi.
Inilah bukti ketakutan yang amat sangat kepada suaut tawaran yang telah dilihat oleh rakyat sebagai suatu yang masuk akal dan kebanyakannya telah direalisasikan di Kelantan.

Tiada ulasan: