15 Mac 2008

Formula BN yang tidak masuk akal

Persoalan siapa yang akan menjadi Menteri Besar Perak telah pun selesai, cuma menunggu suatu majlis angkat sumpah dan penyerahan watikah perlantikan oleh Sultan Perak dalam waktu terdekat. Walaupun upacara tersebut dijangkakan secepatnya berlaku kelmarin pada hari jumaat 14 Mac tetapi tertangguh lagi dengan berita kelahiran putera pertama Raja Nazrin di Kuala Lumpur.




Seluruh rakyat di Perak seolah melupakan sebentar persoalan angkat sumpah dengan berita kelahiran putera pertama baginda tersebut. Namun BN dan kuncu-kuncunya terus menerus memainkan api yang kononnya BN layak memerintah. Banyak pendapat dan pertimbangan yang pada mereka dianggap suautu hujjah yang kuat. Tetapi saya melihat cuma alasan yang sangap "spele" dan tidak boleh diterima.

Kelmarin Ahli Parlimen Jelebu, Datuk Seri Dr. Rais Yatim mengenai kekuatan BN yang boleh membentuk kerajaan negeri Perak berdasarkan jumlah kerusi terbanyak dimenangi parti itu pada Pilihan Raya Umum Ke-12, 8 Mac lalu.Tambah Rais, BN terbukti merupakan satu gabungan 14 parti berdaftar dan sah dari segi undang-undang telah memenangi kerusi terbanyak di negeri itu.

Lupakah Rais Yatim, yang terlibat di Perak bukan semua 14 parti. Yang terlibat cuma UMNO,MCA, MIC , Gerakan dan PPP sahaja. Itupun berapa kerat sahaja yang menang.

Hari ini Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia, Tan Sri Abu Zahar Ujang berkata, sesebuah parti yang memperoleh kemenangan terbanyak di Dewan Undangan Negeri (DUN) sebenarnya mempunyai hak untuk membentuk kerajaan."Dalam hal Perak, BN sudah menang 28 kerusi berbanding DAP,18, Parti Keadilan Rakyat (PKR), tujuh manakala Pas hanya enam kerusi."Sudah jelas BN yang paling berhak. Lagipun DAP, PKR atau Pas bukanlah parti atau gabungan yang berdaftar," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Nampaknya kedua-dua ulasan dua pihak diatas menampaknya mereka betul-betul tidak cerdik. Lupakah mereka tentang kedudukan Malaysia dan Perak dalam suautu sisitem demokrasi. Juga kedudukan BN yang cuma gabungan parti yang sebagaimana yang belaku dikalangan DAP, PKR dan PAS yang juga gabungan seperti BN. Sah atau tidak bukan kerana ianya berdaftar seperti yang didakwa oleh Rais Yatim, tetapi yang lebih penting adalah kesepakatan dan kerjasama yang dibentuk. Dalam hal ini Gabungan Barisan Rakyat (BR) yang dibentuk adalah sah untuk membentuk kerajaan.

Bayangkan walaupun dalam BN yang terdapat disana 14 parti yang telah mula goyah dengan kekalahan besar dalam PR ke 12 yang lepas. Sudah terdapat Parti yang menunjukkan kurang setia kepada Pengerusi BN sendiri. Antaranya telah kedengaran supaya Pak Lah letak jawatan .

Nasihat kita, supaya BN insaf diri bahawa mereka telah kalah. Kalah...kalahlah...jangan cakap banyak dan banyak cakap.Jangan mimpi disiang hari untuk kembali berkuasa di Perak. apalagi cuba main kotor untuk membeli kami yang telah menang ini. Tunggulah PR ke 13 akan datang untuk kembali bertanding. Dalam sistem demokrasi rakyat adalah hakim dan penentunya.

1 ulasan:

Selongsong berkata...

Drs. Khalil Idham Lim ada formula baru yang lebih hebat!