23 April 2008

Kenapa jambatan kedua Pulau Pinang di tangguh ?

Mengejutkan dan timbul berbagai persoalan dan pertanyaan ? Hari ini Pak Lah mengumumkan penangguhan pembinaan jambatan Pulau Pinang. Kenapakah pengumuman ini berlaku setelah kemenangan besar Pakatan Rakyat menguasai negeri-negeri pantai barat Semenanjung Malaysia termasuk Pulau Pinang.

Adakah ini berkait rapat dengan sifat balas dendam, iri hati dan penderaan kepada rakyat Pualau Pinang yang telah beralih kepada sebuah kerajaan yang baru. Pada anggapan saya itulah yang berligar dikepala pemimpin BN bila mereka jatuh tersungkur di Pulau Mutiara.

Petikan berita dari BERNAMA :-
KUALA LUMPUR 22 April – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang telah ditangguhkan berikutan masalah untuk mendapatkan tanah yang sesuai, reka bentuk yang terbaik dan kos pembinaan yang meningkat.

“Ada beberapa perkara yang telah melewatkan pembinaannya. Pertama, dari segi untuk mendapatkan tanah yang diperuntukkan untuk pembinaan jambatan berkenaan.

“Kedua, perkara yang berkaitan dengan reka bentuk yang perlu dipastikan ia adalah reka bentuk yang terbaik dan perkara yang ada hubung kait dengan kos yang mana sekarang ini mungkin ada perubahan disebabkan harga dah naik,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Menteri-Menteri Kebudayaan Asean Eropah, di sini hari ini.

Abdullah berkata demikian ketika ditanya mengenai sebab-sebab pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang dikaji semula di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK9).

Beliau juga menjelaskan bahawa selain daripada pembinaan jambatan ini, ada beberapa lagi projek yang sedang dikaji semula di bawah RMK9.

4 ulasan:

Idham berkata...

apa pun komen dan alasan yang beliau beri. rakyat akan memberikan respon yg negatif terhadap tindakan tu
http://idham-xpression.blogspot.com

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE berkata...

Sudah YB baca buku Shahnon Ahmad "SHIT" .......itulah 'bullshit'nya.

Mereka bukan berpolitik tapi 'politaik' .

Hasbullah Pit berkata...

Paklah kan ada pengalaman batalkan jambatan,

dia boleh gunakan pengalamannya itu.

Tanpa Nama berkata...

kesian...........