28 Julai 2008

Presiden Teras : Memasarkan politik, merakyatkan pemerintah

IPOH, 27 July :- Hari kedua Konvensyen PAS Perak ke 13 pada hari ini melibatkan dua pembentangan Kertas Keraja. Kertas Kerja yang pertama dibentang oleh Presiden Teras, Hj . Mohd Azmi Abdul Hamid yang berjudul Mamasarkan politik ,merakyatkan pemerintah.

Kertas kerja yang kedua akan dibentangkan oleh Sdr. Ann Wan Seng, berjudul Sokongan mulracial mengekalkan kemenangan.
Antara kandungan kertas kerja yang dibentang oleh Presiden teras ialah pantang larang dalam politik dalam politik Islam iaitu :
1.Merebut jawatan dan melobi untuk jawatan yang dianggap memberi peluang lebih selesa untuk mendapat keistemewaan.
2.Membiarkan aktivis politik dalam keadaan tidak terbina dan berada dalam zon selesa.
3.Lupa diri dengan kuasa dan leka dengan jawatan yang disandang namun tidak menghasilkan kerja yang konkrit.
4.Bersikap sempit dada dan dangkal dalam pemikiran untuk menafaatkan kelompok diluar lengkongan sesama rakan seangkatan.
5.Berputik rasa besar diri dan angkuh dengan kuasa sehingga menyebabkan rakyat mula menyedari dan mengambil sikap bebal terhadap pemerintah dan wadah siyasah yang diceburi.
6.menjalar Firqah sesama sendiri sehingga ujud kema atau berpuak-puak dalam jemaah.
7.Timbul rasa tidak perlu mendengar teguran dan merasa cukup dengan keupayaan sendiri sehingga mengakibatkan rakan yang ikhlas ngin membantu menjauhkan diri.
8.Terjangkit dengan sindrom formaliti dan gaya eliitis yang menyebabkan kemesran dengan rakyat semakin menipis.
Beliau berharap supaya Perak berusaha untuk mewujudkan akademi kepimpinan untuk menentukan hala tuju generasi muda, katanya "pernah satu masa saya dihubungi oleh Pemuda PAS Pusat untuk berbincang mengenai hasrat menubuhkan akdemi pemuda tetapi tidak lagi dihubungi sesudah itu.

Tiada ulasan: