28 Julai 2008

Mercedes : Guna terus pun tidak ada masalah !

Ahli Exco dan pegawai kanan Kerajaan Terengganu akan menggunakan kereta Mercedes E200 Kompressor sebagai kenderaan rasmi buat sementara waktu sehingga selesai siasatan kes perbelanjaan penyenggaraan Proton Perdana V6 Executive oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR).

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata, pada masa ini, Perdana V6 itu tidak dapat digunakan semula kerana BPR telah mengambil kereta-kereta berkenaan untuk tujuan siasatan.

''BPR telah ambil kereta Proton Perdana V6 Executive yang digunakan Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri. Jadi mereka kena pakai dululah (kereta Mercedes). Perdana Menteri pun kata sekali-sekala boleh pakai kereta Mercedes ini," ujarnya.


Beliau yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri berkata demikian kepada pemberita selepas majlis makan malam dan ramah mesra dengan pemimpin empat sayap bahagian-bahagian UMNO di sini malam tadi.


Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dua hari lepas menegaskan kesemua 14 buah kereta Mercedes E200 Kompressor yang telah dibeli kerajaan Terengganu hanya untuk kegunaan membawa tetamu-tetamu kerajaan negeri dan keputusan itu adalah muktamad.


Saya berpandangan kalau kereta itu digunakan teruspun tidak ada massalahnya kerana ianya sudah menjadi milik sah kerajaaan negeri. Ia dibeli dengan sah bukannya dicuri.

Cuma pertikaian mengenai pengunaaan untuk tamu adalah sesuatu yang boleh di tafsirkan kembali. Adakah ramai sangat tetamu yang datang ke Terengganu sehingga melayakkan 14 buah kereta itu tidak dijual dan disimpan hanya untuk tujuan tersebut saja.

Manalah tahu orang yang datang jumpa dan berurusan dipejabat SUK semuanya dianggap tamu dan melayakkan mereka dihantar balik pakai Mercedes ?

Sebenarnya persoalan dan percaturan mengenai kereta di Terenganu ini adalah percaturan dua pihak iaitu kumpulan Idris Jusoh yang ditolak oleh istana untuk menjadi MB dan kumpulan Ahmad Said yang mendapat restu istana. Saya jangka kalaulah Idris jadi MB beli apapun tidak jadi masalah termasuk membazirkan wang ratus juta ringgit.
Sebab itulah Ahmad Said sudah habis-habisan dengan segala hujah dan fakta adakah pekeliling perbendaharaan dan lainya, tetapi tetap ditolak.

Nasib kamulah Ahmad Said.......Sabar saje la.....

Tiada ulasan: