29 Julai 2008

Semua Adun BN Pulau Pinang keluar Sidang DUN

GEORGETOWN, 28 July :- Semua 11 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN) bertindak keluar Dewan Undangan Negeri (DUN) kerana tidak berpuas hati dengan sikap Exco Kerajaan negeri, Phee Boon Poh (DAP-Sungai Puyu) yang enggan memberi laluan bertanya soalan ketika sesi penggulungan, petang tadi.

Mereka keluar dewan kira-kira jam 6.10 petang, iaitu kira-kira setengah jam sebelum persidangan ditangguhkan. Anggota BN akan masuk semula ke dewan apabila sesi penggulungan bersambung hari ini.

Ketua Pembangkang, Datuk Azhar Ibrahim, berkata mereka bertindak keluar dewan kerana tidak berpuas hati dengan sikap Phee yang tidak membenarkan wakil rakyat pembangkang bertanyakan soalan atau meminta penjelasan.

Katanya, tindakan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kebajikan dan Masyarakat Penyayang negeri itu sebagai pengecut kerana tidak berani menerima soalan daripada pembangkang.

Beliau berkata selama 18 tahun menjadi wakil rakyat, tidak pernah berjumpa dengan Exco yang begitu penakut untuk menerima soalan dari wakil rakyat pembangkang pada sesi penggulungan.
"Beliau yang berpengalaman dalam persidangan DUN tidak sepatutnya bertindak demikian. Jelas menunjukkan yang beliau hanya pandai bercakap besar di dalam dewan tetapi berhati kecil untuk menerima soalan.

"Beliau sepatutnya memberi ruang untuk kami bertanya kerana ia membabitkan kepentingan rakyat," katanya.

Azhar berkata, beliau kecewa kerana Phee kerana hanya memberi peluang kepada wakil rakyat pembangkang bertanya.

Namun begitu tindakan yang dilakukan oleh Phee adalah hak nya sendiri yang sah dari segi peraturan persidangan, samada dia ingin memberi laluan atau tidak.

Kejadian yang berlaku untuk sidang DUN di Pulau Pinang hari ini melengkapi kejadian tindakan pembangkang keluar dewan di beberapa negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat .

Sidang DUN di Perak dan Kelantan menyaksikan pembangkang keluar dewan kerana tidak berpuas hati dengan speaker, namun sekali ini lain pula kerana tidak puasa hati dengan exco yang tidak memberi laluan, pembangkang mengosongkan kerusinya di Sidang DUN Pulau Pinang.

Tiada ulasan: