28 Oktober 2008

Drs. Khalil :Karnival Imarah Mesjid (KARIM) tingkatkan kecintaan kepada mesjid.

GERIK, 19 Okt :- Karnival Imarah Masjid (KARIM) adalah satu usaha yang baik untuk menambahkan kecintaan ummah kepada mesjid sekaligus adalah satu modul yang perlu diikuti oleh mesjid-mesjid lain untuk meramaikan jemaahnya, demikian antara ucapan ADUN Titi Serong, Khalil Idham Lim yang mewakili YAB. Menteri Besar Perak semasa memberi ucapan Perasmian Penutup karnival Imarah Mesjid yang diadakan di Mesjid jamek Daerah Gerik disini.

Drs. Khalil menyampaikan ucapan perasmian penutup.


Dalam ucapannya juga beliau memuji pihak penganjur yang mengadakan program yang seumpama ini. Di sebut juga dalam ucapannya bahawa Masjid Jamek Gerik adalah merupakan masjid yang pertama di dalam Negeri Perak yang melaksanakan Karnival Imarah Masjid ini dan besar harapannya sekiranya program ini dapat diperluaskan ke masjid - masjid yang lain. Kerana baginya masjid seharusnya tidak sekadar dijadikan tempat untuk ceramah dan kuliah agama sahaja, bahkan sepatutnya dijadikan sebagai pusat kepada segala kegiatan aktiviti masyarakat. Dengan berusaha untuk menarik pelbagai golongan khususnya peringkat anak - anak muda agar hatinya sentiasa terpaut untuk hadir ke masjid .

Beliau juga berpesan agar pihak AJK masjid pada hari ini seharusnya peka dan berusaha untuk mencari pelapis - pelapis di kalangan orang - orang muda sebagai pengganti kepada generasi yang sedia ada. Tindakan pihak masjid yang mengadakan pertandingan khutbah di kalangan pelajar baginya adalah amat wajar sekali kerana diharapkan mereka inilah yang akan memimpin masjid di masa hadapan.

Menyampaikan hadiah kepada pemenang.


Hadir sama ialah Pegawai Daerah Gerik yang juga Pengerusi Mesjid, Dato’ Haji Abdul Karim Bin Osman, Pegawai Tadbir Agama Gerik, Ustaz Azhar bin Ahmad serta Isteri ADUN titi Serong, Pn. Nor Ainah Ahmad.

Karnival itu telah di resmikan oleh Ust. Zulkifli Ibrahim yang mewakili kerajaan pada hari Jumaat dan berakhir 3 hari kemudian.


Pn. Nor Ainah menyampaikan hadiah.

Antara acara yang dipertandingkan ialah masak telur itik, gubahan, Futsal, pertandingan khutbah. Selama tiga hari setiap waktu diadakan pembacaan kitab dari guru yang berlainan sehingga khatam kitab hadits Penawar Hati. Selain itu diperkarangan mesjid telah disediakan khemah jualan yang memeriahkan lagi suasana karnival.

Pada kesempatan itu Drs. Khalil telah menyempurnakan Web Mesjid http://www.masjidjamekgerik.net/?lang=my&cat=1&id=1&mnu=1 dengan menekan butang yang disediakan oleh penganjur.
Pesembahan Nasyid.

Drs. Khalil dan Isteri telah sudi menyampaikan hadiah kepada semua pemenang pertandingan selama 3 hari tersebut.

Selain itu Drs. Khalil mencadangkan supaya usaha untuk meramaikan jemaah perlu ditingkatkan dengan apa cara sekalipun. Sambil memuji idea yang baik dari Pengerusi mesjid, beliau mengatakan program yang diannjurkan itu telah mencapai matlamatnya.
Khemah penuh dengan pengunjung.

Tegasnya, menjadi jawatan kuasa mesjid bukannya suatu yang dibanggakan melainkan satu amanah yang besar untuk menarik lebih ramai jemaah .