28 Oktober 2008

Saya bangga dapat amalkan budaya Melayu.

Ekoran dari dakwaan saya tidak menghormati budaya Melayu dalam beberapa komen picisan yang sepatutnya saya tidak jawab, malah saya menerima email dari teman-teman yang menasihati supaya tidak dilayan .

Namun sebagai sifat asal dan hasrat saya membuka blog peribadi adalah untuk menyebar luaskan ilmu selain dapat berada di Mesjid dan Surau, saya sudah muktamad blog saya berimejkan apa yang telah saya putuskan. Apalagi banyak blog yang tidak menyediakan cbox dan ruangan ulasan, kenapa pelik dan jadi salah kepada blog saya yang tidak memilikinya.

Bayangkan tulisan saya dalam banyak tazkirah yang cuba diulas oleh orang yang jahil dan tidak arif dalam ilmu Islam. Irama dan lagu tidak seiring, malah jadi rosak kalau dibiarkan.

Selain itu kepada yang masih berminat untuk bertanya dan sebagainya ianya masih ada ruangan, pintu masih terbuka melalui email saya yang terpampang. Adakah kita nak tambah musuh dan tambah dosa. Insaflah berada didepan komputer juga boleh jadi ibadah dan sebaliknya. jangan sia-siakan masa dan umur yang makin singkat. Kubur memanggil dan dunia melambai-lambai ucap selamat tinggal.

Balik kepada persoalan budaya Melayu. Lihat saja gambar keluarga yang sudah hampir sebulan Syawal yang saya letakkan didalam blog ini sudah dapat menjawabnya. Berapa ramai orang Melayu yang dapat mendidik anak mereka sayang dan cintakan pakaian tradisi orang Melayu.

Ditambah fesyen berpakaian sekarang lagi dasyat malah bercanggah 100 % dengan saya berpakaian cara Islam. Prinsip saya sebenarnya tidak kira Melayu, Cina , Jakun dan sebagainya asalkan pakai yang menutup aurat itu sudah mengamalkan tuntutan Islam.

Setiap hari Jumaat bagi yang tidak buta mata dan mata hatinya, semua sudah tahu saya akan berpakaian lengkap dengan pakaian Melayu sekali dengan sampinnya. Bukan sejak jadi ADUN tetapi sejak mengajar di sekolah kerajaan lagi. Alhamdulillah kerana berpakaian cara itu mengambarkan keIslaman kita dikalangan orang bukan Islam , saya teruskan sampai sekarang. Walaupun masih ramai pemilik asal pakaian ini sudah tidak tahu berterima kasih kepada bangsa lain yang memakainya.

Apakah salah kalau hari Jumaat dengan berpakaian demikian saya pergi menzirahi orang mati. Adakah sudah ada fatwa yang mengatakan tidak boleh pergi melawat orang mati dengan pakaian melayu lengkap?Apalagi mati dia tidak kira hari, hari Jumaat malah hari yang terbaik kalau seseorang itu mati.

Satu lagi dakwaan yang tidak menghormati keluarga simati itu adalah fitnah yang perlu ada pembetulan.Setahu saya orang yang tidak menghormati keluarga simati ialah datang ziarah setakat diluar saja. Kalau saya hadir saya pastikan mayat itu lelaki atau perempuan. Kalau lelaki pasti saya setelah bersalam dengan semua akan masuk lihat mayat dan hadiahkan bacaan ayat-ayat suci dan doa.

Bagi saya yang tidak menghormati keluarga simati malah simati itu sendiri ialah orang yang hanya pergi ziarah setakat diluar dan sembang dunia panjang-panajang macam tidak mahu mati. Sesudah sampainya mayat di mesjid atau surau untuk disembahyangkan lagi ramai yang tidak tahu menghormati simati. Mereka tidak mahu berdiri walaupun keranda mayat hampir melanggarnya.

Bertanya dengan yang hadir siapa waris terdekat dan saya akan menemuinya dengan sedikit ucapan dan sumbangan, itulah yang saya lakukan. InsyaAllah saya akan terus dengan keadaan begitu dimasa akan datang.

Selain saya menggemari berpakaian Melayu, anak-anak juga tidak ketinggalan. Mereka akan memakainya bila perlu apa lagi Hari Raya kami sekeluarga pasti akan pakai dengan warna sendondong.

Saya akan teruskan walaupun ada yang masih membutakan mata kepada suatu realiti kehidupan ini.