24 November 2008

China Tingkatkan Pembinaan Infrastruktur untuk Merangsang Pertumbuhan Ekonomi.

Demi menangani kesan krisis kewangan antarabangsa terhadap China dan mencegah kelembapan ekonominya, kerajaan China baru-baru ini telah mengeluarkan 10 pasal langkah brkait dengan meningkatkan permintaan dalam negeri dan merangsang pertumbuhan ekonomi. Karajaan China akan memperuntukkan 4 ribu billion yuan RMB terhadap pembinaan infrastruktur termasuk pembinaan infrastruktur bagi tempoh dua tahun yang akan datang.

Kementerian Kewangan China akan melabur 100 bilion yuan RMB sebagai langkah pertama yang akan dilaksanakan sebelum akhir tahun ini. Daripada jumlah tersebut sebahagian akan dilaburkan bagi pembinaan infrastruktur, iaitu 34 bilion yuan RMB akan diperuntukkan kepada projek pembinaan infrastruktur di desa. 25 bilion yuan RMB bagi pembinaan infrastruktur pengangkutan, seperti landasan jalan raya dan lapangan terbang, dan 10 bilion yuan RMB bagi projek pembinaan perumahan penduduk. Menteri Perumahan, Pembinaan Bandar dan Luar Bandar China, Jiang Weixin menyatakan bahawa kerajaan pusat tahun ini akan meningkatkan peruntukan bagi projek pembinaan rumah sewa murah kepada keluarga yang miskin di kawasan tengah dan barat China. Di samping itu, kerajaan juga meningkatkan jumlah pembinaan rumah yang berharga murah supaya peruntukan tersebut dapat digunakan dengan baik.

Jurucakap Kementerian Kereta Api China, Wang Yongping menyatakan bahawa peruntukan bagi pembinaan landasan kereta api yang berjumlah 15 bilion yuan RMB akan disediakan pada akhir bulan November tahun ini. Pada masa yang sama, rancangan pelaburan untuk pembinaan landasan kereta api yang berjumlah 600 bilion yuan RMB akan disediakan pada tahun 2009. Beliau menyatakan bahawa pembinaan landasan kereta api secara besar-besaran akan membawa kesan yang positif dalam usaha meningkatkan pertumbuhan ekonomi China.

Naib Menteri Suruhanjaya Pembangunan dan Pembaharuan Negara China, Encik Mu Hong menyatakan bahawa Selain peruntukan daripada kerajaan pusat, peruntukan yang besar diperlukan daripada kerajaan tempatan. Untuk menyelesaikan masalah kekurangan modal tempatan sekarang ini, kami akan mengambil dua tindakan, iaitu pertama, berdasarkan keadaan semasa, kadar peruntukan kerajaan pusat akan ditingkatkan atau dikurangkan, atau pun modal tempatan dikecualikan. Dan kedua, kerajaan pusat akan mengizinkan kerajaan tempatan melakukan peralihan pinjaman atau pengumpulan modal.

radioantarabangsa.