06 Mei 2009

Insiden bomoh : JAMAIY mahu Zambry, SUK Perak bertaubat

KUALA LUMPUR, 5 Mei : - JAMAIY salah satu Gabungan NGO Islam Perak hari ini merasa kesal dengan 'insiden khurafat' yang berlaku di Dun Perak baru-baru ini seperti yang dilaporkan sebelum ini oleh Adun Titi Serong, Idham Lim.

Pengerusinya Dr Khairuddin Dato' Abd Malik berkata, beliau telah dimaklumkan oleh kakitangan kerajaan Perak bahawa mereka kesal dan marah apabila khidmat bomoh telah dibawa ke Kompleks SUK Perak pada pagi 30 April lalu oleh salah seorang Wakil Rakyat Adun Barisan Nasional (BN) yang juga bertaraf Exco.

Bomoh tersebut dikatakan dibawa khusus ke bilik persidangan dan fokusnya adalah tempat duduk VIP seperti kerusi DYMM Tuanku Sultan Perak, Speaker dan Menteri Besar.

"Menteri Besar Barisan Nasional Dr. Zambry dan Setiausaha Kerajaan Negeri Dato? Dr. Abdul Rahman Hashim perlu mengambil tanggungjawab atas insiden kurafat yang memalukan ini.

"Jika insiden ini dalam pengetahuan Dr. Zamry dan Setiausaha Kerajaan Negeri Dato? Dr. Abdul Rahman Hashim maknanya mereka telah merestui kerja-kerja syirik yang dikutuk oleh Allah, " katanya dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily.

Mereka katanya mesti bertaubat dan memohon maaf kepada Sultan sebagai Ketua Agama Negeri dan seluruh rakyat beragama Islam dan dalam masa yang sama meletakkan jawatan.

"Jika perkara tersebut berlaku tanpa pengetahuan, mereka tidak layak memegang tugas besar Menteri Besar dan Setiausaha Kerajaan kerana kecuaian yang melampau.

"Siasatan mesti dibuat oleh jabatan Agama Islam Perak secepat mungkin tanpa rasa takut," katanya.

Bagi DYMM Tuanku Sultan Perak adalah disarankan demi menjaga nama baik baginda supaya membatalkan keberangkatan ke Sidang DUN pada 7 Mei inii kerana insiden yang mencemarkan institusi Raja sebagai Ketua Agama dan Payung Rakyat, katanya. Harakahdaily.

36 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

apa nak jadi la MB haram tu udah semakin hanyut dia tu, udah nama pun MB haram mmg patutle buat benda2 haram ni

azhar berkata...

SALAM....
PUAK AMENO NI MEMANG SUKA BENDA KHURAFAT...JIN..TAHYUL..CUMA MUFTI..TU DOK DIAM ATAS SANA BUAT APE...TU EXCO YG BIJAK BAGI CERAMAH AGAMA ADUN BATU KURAU TU..INI YG DALAM QURAN SEBUT...LIMATAQULU MALA TAF'ALUN....
CAKAP BERDEGOR TAPI TAK BUAT...
MASA DULU KUAT BENOR CERAMAH AGAMANYE..SEKARANG JOM HEBOH JADI HALAL...GUNA BOMOH..BUKAN KHURAFAT...?

Tanpa Nama berkata...

SUK dah mula bwat kerja haram.... rahman... rahman.... jgn la bwat macam nie....

masuk neraka tau.....

mak dah cakap dulu...

ko x nak dengar...

Tanpa Nama berkata...

UMNO dah terlajk jauh dah..... depa tak akan patah balik. kalu patah balik, depa akan malu besar. halal & haram, belakang kira. JANJI : KAEDAH MENGHALALKAN CARA.

Tanpa Nama berkata...

mb haram....

semua benda haram dia bwat...

biase la tue...

haram selama-lamanya....

bubarkan DUN....

bubarkan DUN....

bubarkan DUN....

Bubarkan DUN Perak Tuanku....

diharap tuanku memperkenankan pembubaran DUN Perak....

Tanpa Nama berkata...

UMNO dah terlajak jauh dah...... kalu depa berpatah balik, pasti malu besar. lani teruskan saja, halal & haram belakang kira.

MATLAMAT UMNO : KAEDAH MENGHALALKAN CARA.

Tanpa Nama berkata...

MB haram??? nape la ade yang mengata mcm tu...berdosa kan dalam islam ble kite mengata orang tak kire la PAS ker UMNO ker DAP ker...yang jgnlah la kite cari dosa mengata orang....sebab skrg nie saya tgk org ni mengata org tu..pastu lak org tu mengata org nie lak...mcm mn tu....jgn terlampau taksub sgt berpolitik nnt memakan diri.....jgn kite mengata benda yang kite tak tau hanya dgr dari sebelah pihak jer...PIKIR² kan lah

rmj berkata...

Dato'Mufti yang hebat dgn isu Murtad.,

Apakah tidak bole bersuara,menentang perkara perkara khurafat sebegini di Negeri nya???

Jangan jika ada pembesar Negeri atau wakil tertinggi kerajaan ,atau wakil rakyat BN bersuara ,dia ikut juga,umpama nya dalam kes wakil DAP membaca Alquraan,sedangkan dalam hal sebegini diam seribu bahasa..

Bagi rakyat Perak kepada siapa lagi hendak di harapkan menjaga/membela Agama(Islam)jika tidak kepada Mufti Negeri atau kepada Sultan yang ada.

Kerana Kuasa di Tangan Tuanku dan Mufti,mengikut Perlembagaan nya.

"Sasungguh nya Allah mengatahui apa yang di rahsiakan,apa yang di zahirkan dan apa yang diusahakan".-wahai Dato'Mufti yang bijaksana.

"KULAN" di Bagan Tiang,Parit Tok Ngah,dan Titi Sirong kirim Salam.

Tanpa Nama berkata...

Tak mustahil...Zambry tengok penggunaan bomoh masa paklah dulu menjadi,so dia gunakan taktik nie...UMNO bukan kita taktau,kalau pasal duit ngan kuasa darah daging sendiri pun dia makan...nikan pula halal haram..fuhh jauh...

Jebat berkata...

Orang Islam mesti fanatik dalam Islam dan terutama dalam hukum Islam. Dah sahkan bawa bomoh... hang ni yang nak pertahankan sangat MB haram ni kenapa? merampas cara haram tu kan ke salah dan kemudian kacau orang lain pulak tu ok ke? jangan cenderung pada orang yang zalim nanti disambar api neraka....orang UMNO, nama partipun dalam bahasa orang putih nak cakap pasal melayu....pasal Islam jauh sekali, betulkan aqidah dulu baru cakap. Kalau perkara yang diberitahu tu dah betul,apa lagi...hang tu yang betul.

NAINA berkata...

tak tumbuh tak melata...tak sungguh orang tak kata....masakan pokok bergoyang kalau tak kerana angin....sape makan cili...dia la rasa pedasnya.!!

Jebat berkata...

Entah le....orang UMNO ni memang tak faham bahasa melayu sebab partinya pun singkatan bahasa orng putih, jadi jangan campur hal Islam kalau tak faham.....orang dah beritahu orang UMNO bawak bomoh, tak faham?
Yang baik datangnya dari Allah yang jahat itu datangnya dari UMNO itu sendiri.....

ghebakecik berkata...

YB,TOLONG GHENTIKAN POLIMIK KENAAN BOMOH NI,BANYAK KERJA LAIN YANG LEBIH AULA

Jebat berkata...

Mempertahankan perkara yang haram memang anak haram...!

Tanpa Nama berkata...

saya nak tanya..saya nie tidak laa cekap sgt dibidang politik ini tetapi saya tertarik dengan aper yg telah dikatakan oleh sedara...jika Dato Seri nizar ini benar2 jujur utk membantu org Melayu di Malaysia ini terutama sekali di Negeri Perak..bagaimanakah dengan perjanjian Pangkor 2 yg telah ditandatangani? sebagaimana mana yg saya lihat,baca dan dengar, Dato Seri Nizar hanyalah boneka yg di ketuai oleh org yg bukan berbangsa Melayu..mcm nak tergadai je org Melayu disana?mcm mana yek?

Tanpa Nama berkata...

Jangan fanatik pada UMNO....kerana UMNO parti memperjuangkan bangsa, yang mana Nabi Muhammad s.a.w tidak mengaku umat!

Tanpa Nama berkata...

jika benar mereka melakukannya umat Islam yang beriman tidak boleh menjadikan mereka sebagai pepimpin atau ketua selagi mereka tidak bertaubat

Tanpa Nama berkata...

dunia ini huru hara semuanya pasal kuasa.....

Tanpa Nama berkata...

Parti UMNO sendiripun syirik

Ubaid Madani berkata...

kankah RSAW dah pesan Nampak kemungkaran cegah dgn tangan(kuasa)jika berkuasa,kalu tak,tegur lah weh dgn lisan,kalu kematu gak hah doalah dgn hati,tp kata RSAW itulah selemah2 iman,dah lebih 50th merdeka nak dok doa aje ke..ini yg kita nak minta Tuanku dan mufti gunale kuasa deme demi menyelamat aqidah rakyat yg tmak kuasa dan meletakan dunia dihadapan ,akhirat dibelakang

Tanpa Nama berkata...

mengata apenye wahai annymous 5/04/2009 11:01 PM..hanya menegakkan yang hak dan yang batil sahaja....ape lagi berdosa merampas hak org lain dengan cara yang paling keji dlm menjatuhkan kerajaan PR di PERAK??siapakah lebih keji???tepuk dada..tanya IMAN....

Tanpa Nama berkata...

habih tue..... org ameno hanya benarkan arus media perdana memihak kat diorg jerr dok tayang kat tv..... jgn kata dgr sebelah pihak jeerrr....

kalo benar la sedara kata dgr sebelah pihak....
sediakna sekali media arus perdana untuk PR...

baru lah bleh dikatakan mendengar utk semua pihak...

tv1,2,3,7,8,9 dan surat kabo utusan loya dan berita hairan.... semua ameno punyer bleh tayang...

PR nak harapkan surat kabo harakah, suar keadilan.... itu pun terhad... x leh tayang tiap2 ari...

tu ker anda kata dengar sebelah pihak jerr...
tiap2 ari aku terpaksa tgk tv menyampah tue....
aku tau lah perangai org ameno mcm mane...

sedara aku pun ader org ameno...
semua truk2 belaka....

CDAN berkata...

SALAM TANPA BERNAMA
KALU DAH BENDA NYA HARAM KENA LA KITA SEKAT. BERBOMOH KAN KE BENDA KURAPAT.MANGKOT TINGKAT.

Bomoh Muda berkata...

Nama pun dah MB Haram. Mesti dia suka buat kerja-kerja haram.

Tapi mungkin tak haram kut sekiranya dia ikut Islam yg ada had dan ada hari.

Ada hari buleh mandram guna bomoh tapi ada had jgn sampai org tu mati, keh keh keh

Tanpa Nama berkata...

Senang cite camni la bos.... Sedangkan bini org pun buleh di ambil, ini kan pulak katak 3 ekor yg seberapa tu... hehehe. Yg Haram tetap Haram.

Tanpa Nama berkata...

adalah jelas dalam artikel ini yang membawa bomoh, itupun jika benar adalah exco dan bukan MB.kalau ini benar, fitnah kepada MB telahpun berlaku. inconsistency of fact. sekejap kata MB sekejap kata Exco.yang mana satu nih?
jika yang menerima rasuah ialah exco bernama osman jailu, adakah nizar patut dipersalahkan?dalam kes ini jika exco y yang bawa bomoh, itupun jika benar, adakah zambry perlu dikorbankan.

janganlah jadi khawarij!!!

Tanpa Nama berkata...

Sebenornya UMNO tu dah mati....mati akai...tu sebab bawak bomoh....tanda saat2 kehancuran UMNO..kerana mengamalkan benda2 kurafat.

Tanpa Nama berkata...

Aula kepala bapak mu, kalau dah benda syirik ni ghebakechik oiiiiiii
Hang tak kisah tapi kami org Islam kisah menduakan Allah..... ni la asyik melayu, melayu melayu

Jebat berkata...

Sudahlah...orang UMNO yang masuk dalam blog ni cuba jawab ini dulu baru boleh komen, kalau tidak, baik masuk blog UMNO saje sebab kamu semua satu aliran.
1. UMNO memperjuangkan perlembagaan "Loard Reid"
iaitu perlembagaan orang putih (Inggeris). Sedangkan Allah memerintahkan orang Islam WAJIB mengikut perlembagaan dari-NYA (Allah), kerana Allahlah yang mencipta manusia. Jika tidak mengikut dan menduakan hukum-NYA (Allah) maka tergolong dalam golongan yang mensyirikkan Allah.

2. Nabi Muhammad s.a.w melarang umat Islam memperjuangkan "asyobiyah" (bangsa/kaum), dan jika memperjuangkan hanya bangsanya sahaja, nabi berkata mereka bukanlah dari golongan ku.

Dengan itu janganlah nak sibuk-sibuk mempertahankan mana-mana pemerintah dalam UMNO, cuma kalau boleh bertaubatlah dan kembali kejalan Islam yang sebenar....

Tanpa Nama berkata...

Kalau yang masuk dalam blog ni terdiri daripada peguam atau hakim ke yang datang dari UMNO yang sibuk nak pertahankan MB Haram tu cuba jawab ini dulu. Kalau tak boleh...boleh belah. Masuklah dalam blog UMNO yang sealiran dengan kamu.
1. UMNO menggunakan perlembagaan 'Lord Reid'(orang British) manusia pulak tu, sedangkan Allah yang mencipta kita meWAJIBkan kita menggunakan hukum-NYA (perlembagaan Islam)
untuk mentadbir alam ini. SYIRIK lah mereka jika menduakan hukum-Nya (iaitu menggunakan hukum/perlembagaan yang lain daripada hukum-Nya).
2. Nabi Muhammad s.a.w melarang jika kita hanya memperjuangkan bangsa/kaum (asobiyah),kerana nabi tidak mengaku umatnya.

Jadi tuan-tuan terutamanya peguam-peguam, hakim-hakim dan cerdik pandai dari UMNO yang nak mempertahankan sangat pemimpim-pemimpin UMNO ni dah lah....muhasabah diri dan bertaubat kemudian kembali kejalan Islam yang sebenar......Allahuakhbar!

Tanpa Nama berkata...

umno nie mmg hati busuk pn...baru 10 bulan memerintah kata tak pndai memerintah...baby 10 bulan pn tak boleh cakap lg

Tanpa Nama berkata...

kahkahkahkah ...... bawak bomoh... maknanya si mb haram sizamry dah tak tau buat apa dah....itule kalu nak rampas bior berdepan melalui pilihanraya.... baru ada kelas.... ini cara haram, pintu belakang.... kan susah.

opisboi berkata...

cari makan boss! mana bolih lawan boss! l

Tanpa Nama berkata...

berserah dirilah kepada allah , berzikir , bertasbih , bertahmidlah , dengan doa kepada allah swt supaya hancur binasalah setiap yang mendukung kezaliman (semua yang beriman).Teruskan berjuang

Tanpa Nama berkata...

kepada yg menuduh Dato' Seri Dr. Zambry melakukan semua benda2 haram,anda telah melakukan fitnah..buruk sungguh perangai..berdosa..ini lah jd bila tak takut dgn balasan tuhan..
U don't even know him to accuse him doing such thing..shame on u people!
jgn lupa bertaubat ye!

-Luna-

Tanpa Nama berkata...

DAH LE TU.. SEBENORNYE DUA2 NYE PUN SAMA… KENE KAT ORANG HARAM.. KENE KAT BATANG HIDUNG SENDIRI HALAL LE PULOK… NTOH LA… TAPI SAPE LAH KITA SEBAGAI HAMBA ALLAH YANG KERDIL NI BERHAK MENGATAKAN ORANG LAIN MUNAFIK? TAKDE BEZANYA ORANG YANG SUKA MENUNDING ORG DENGAN ORG YANG DI TUNDING.. TAK GITU?