23 November 2008

Kesan dasar pembaharuan dan pintu terbuka China 30 tahun

Sejak mengamalkan dasar pembaharuan dan pintu terbuka 30 tahun yang lalu hingga ke hari ini, China telah mencapai kemajuan yang besar dalam bidang hubungan luar. Imej dasar luar China telah meingkat dari "dunia ke-3" ke "dunia yang harmoni".

Ketika baru kembali ke pangkuan PBB, China tidak berani bersuara dalam arena antarabangsa dan selalu tidak menggunakan haknya untuk membuang undi dalam hal ehwal antarabangsa. Pada masa itu, dunia sedang mengalami Perang Dingin, dan China hanya berminat menjalinkan hubungan dengan negara-negara Sosialis serta negara di Asia dan Afrika, tetapi jarang menyertai hal ehwal antarabangsa.

Pada tahun 1978, China mula mengamalkan dasar pembaharuan dan pintu terbuka. Hubungan antara China dengan masyarakat antarabangsa kian erat. China semakin memerlukan kerjasama dengan dunia, dan dunia juga kian memerlukan kerjasama dengan China.

Mendiang Arkitek China, Deng Xiaoping telah menjadikan kedamaian dan pembangunan sebagai asas dasar luar China. Profesor dari Institut Hubungan Luar China, Wang Fan berkata: "Dasar pembaharuan dan pintu terbuka telah menjadikan kedamaian dan pembangunan menggantikan perang dan revolusi. China berusaha menyediakan iklim yang mengutamakan kedamaian dan pembangunan. Dasar luar China adalah berkhidmat untuk pelaksanaan dasar pembaharuan dan pintu terbuka. China menjadi anggota yang kian penting dalam arena antarabangsa. Masa depan China berkait kian rapat dengan masa depan dunia. Hubungan luar China telah memasuki era baru

Pada bulan Januari 1979, China telah menjalin hubungan diplomatik dengan A.S., iaitu negara Kapitalisme yang terbesar di dunia. Pada akhir abad yang lalu, China telah mengambil kembali Hong Kong dan Makau dengan menggunakan dasar "satu negara, dua sistem". Kejayaan tersebut memperlihatkan kebijaksanaan pemimpin-pemimpin China. Pada tahun 1990-an, China dan Rusia telah bersama-sama mendorong penubuhan Pertubuhan Kerjasama Shanghai. Selain itu, China menyertai rundingan 6 pihak secara aktif untuk menyelesaikan masalah nuklear Semenanjung Korea. China, kini, memainkan peranan yang kian penting dalam hal ehwal antarabangsa.

Hubungan luar China semakin mantap dan realistik, kewibawaan dan pengaruhnya kian meingkat di arena antarabangsa.

China menjalinkan hubungan kerjasama dengan semua negara di dunia berdasarkan prinsip sama rata dan 5 prinsip hidup bersama secara damai.

Hubungan luar bukan hanya dikendalikan oleh ahli politik dan diplomat, malah menjadikan kewajipan bersama bagi semua masyarkat sehingga antara China dengan negara-negara asing dalam bidang ekonomi, ketenteraan, rakyat dan parti juga kian meningkat.

Selain hubungan dua hala, China juga berusaha mewujudkan sistem hubungan pelbagai hala, dan mejadikan hubungan tersebut sebagai mekanisme seperti mekanisme Dialog Strategi China-A.S., dialog China-ASEAN dan Persidangan Asia-Eropah.

Setelah memasuki abad ke-21, hubungan luar China menjadi lebih dinamik. Profesor Wang Fan berkata, "China lebih mementingkan prestij dalam hal ehwal antarabangsa yang penting. China mendapat nama baik dalam pelbagai komunikasi, pertukaran dan rundingan. Sukan Olimpik Beijing yang amat berjaya telah memainkan peranan penting untuk memperkenalkan kebudayaan, kejayaan dalam pelaksanaan dasar pembaharuan dan pintu terbuka serta imej kedamaian China kepada seluruh dunia.