22 Disember 2008

Tulisan Jawi dimartabatkan semula.

IPOH, 19 Dis :-Satu Kenyataan akbar dan sidang media oleh Dewan Pemuda Pas Kawasan Ipoh Timur telah berlangsung di hadapan papan tanda Taman Cempaka. Kenyataan ini di lakukan di atas menjawab isu penggunaan 4 bahasa pada papan tanda Taman tersebut iaitu tulisan rumi, tulisan jawi, tulisan cina dan tulisan india. Dalam media utama, kerajaan umno telah mempolitikkan isu ini dengan mengatakan seluruh papan tanda jalan di taman tersebut akan ditukar kepada tulisan cina dan india. Ini adalah pembohongan yang nyata dilukukan oleh media masa yang pro kepada kerajaan.

Dalam kenyataan media ini, Ketua Dewan Pemuda Pas Kawasan Ipoh Timur (DPPK IT), Salman b. Saleh telah menjelaskan yang Dewan Pemuda Pas Kawasan menyokong penuh penambahan tulisan jawi pada pada papan tanda tersebut. Dimana tulisan jawi yang suatu ketika dahulu telah dimatikan dan dikuburkan tanpa nisan oleh pemimpin kerajaan. Dan kini tulisan jawi dimartabatkan kembali dengan tetulisnya tulisan ini pada papan tanda tersebut.

Turut hadir pada sidang media tersebut adalah ADUN Canning, YB Wong Kar Woh dan barisan Kepimpinan Pemuda PAD Ipoh Timur.

YB. Wong bergambar sama DPP Ipoh Timur dihadapan papan tanda baru Taman Cempaka.

Pada akhirnya DPPK IT mengharapkan isu ini tidak di politikkan sehingga menimbulkan sentimen perkauman dan memecah belahkan masyarakat yang hidup aman dan harmoni kini. Dimana Agama Islam juga menekankan supaya kita menghormati agama dan bangsa-bangsa lain seperti yang diajar oleh Al-Quran. Diharapkan dengan usaha ini bahasa melayu dan tulisan jawi dapat dimartabatkan semula oleh orang-orang melayu.Sumber : http://mujahidperak.blogspot.com/