27 Januari 2009

Tajol cuba tutup kelemahan, dakwa BN tidak terjejas.

IPOH, 26 Jan.: - Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan dan dianggap sekadar untuk menutup kelemahan yang sedang dialami oleh UMNO apa bila menyifatkan keputusan anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Bota, Datuk Nasaruddin Hashim meninggalkan Umno dan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak menjejaskan kedudukan Barisan Nasional (BN).

Keputusan Nasaruddin itu sebenarnya bukan hanya membawa perubahan kepada jumlah kerusi di persidangan DUN Perak seperti didakwa beliau tetapi sebenarnya telah menyebabkan usaha merampas Perak menerima tamparan yang hebat dan menemui jalan buntu.

Tajol Rosli, yang juga Pengerusi BN Perak, dilihat cuba menutup kelemahan partinya dengan mendakwa BN di Perak masih kukuh dan berazam mahu merampas semula Perak daripada Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum akan datang.

Dalam perkembangan yang lain, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin hari ini mendedahkan tiga lagi Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional BN) dijangka menyertai Pakatan Rakyat.

Beliau berkata perbincangan dengan ketiga-tiga Adun terbabit sedang berlangsung dengan Pakatan Rakyat.

“Kita sedang berurusan. Perbincangan mengenainya sedang berjalan,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Rumah Terbuka Tahun Baru Cina anjuran DAP Perak di sini hari ini.

Dalam Mesyuarat tergempar yang diadakan di Ibu pejabat UMNO selepas berita Nasruddin keluar dari UMNO , 7 orang ADUN UMNO tidak hadir . Menjawab persoalan itu Tajol mengatakan mereka berada di luar negara.

Ketidak hadiran 7 yang lain sebenarnya menguatkan kenyataan Mohamaad Nizar dan menjadi perbualan umum bahawa merekalah antara yang akan keluar dari UMNO dalam masa terdekat.

Senario terkini politik di Negeri Perak semakin menarik dan mendapat perhatian ramai dengan berlaku keputusan mengejutkan apabila ADUN Kawasan Bota, Dato' Nasharuddin Hashim bertindak meninggalkan UMNO.

Sebenarnya terdapat satu Isu baru yang bertiup kencang di Ipoh dengan dakwaan baru pihak UMNO untuk merampas kembali Perak pada Mac ini. Namun realiti yang berlaku menafikan dakwaan itu dan menyebabkan UMNO dan BN menerima satu pukulan yang hebat yang menyebabkan pimpinannya di semua peringkat menggelabah.