10 Mac 2009

Pengharaman Umno kali ke-2?

06 Mar 2009 10:43AM
Oleh : Mohd Sayuti Omar

TERSIMPUL persoalan besar dalam kepada apakah Umno akan diharamkan untuk kali kedua? 21 tahun lalu Umno telah diistyharkan sebagai pertubuhan tidak sah oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Februari 1988. Keputusan dibuat oleh Hakim Datuk Harun Hashim. Gara-gara keputusan mahkamah itu menyebabkan Umno yang ditubuhkan di Istana di Johor Baharu pada 11 Mei 1946 hakikatnya telah berkubur.

Ramai yang tidak tahu Umno yang ada hari ini adalah Umno Baru ciptaan Dr Mahathir Mohamad. Proses pengharaman Umno begitu tektikal sekali. Ia bermula dengan kumpulan 11 membawa masalah Umno ke mahkamah. Sekumpulan 11 ahli Umno meminta mahkamah supaya membatalkan pemilihan Umno pada tahun itu dan diadakan semula kerana ianya tidah sah apabila cawangan haram ikut sama mengambil bahagian.

Disebabkan mahkamah tidak mempunyai bidang kuasa untuk memutuskan hal dalaman sesebuah pertubuhan, mahkamah tidak ada pilihan lain melainkan mengistyharkan Umno sebagai pertubuhan tidak sah. Pengharaman Umno itu menimbulkan tanda tanya kerana ada yang berpendapat ianya disengajakan kerana ingin menjaga kedudukan dan kuasa seseorang.

Yang jelasnya pengharaman itu sungguh menyayatkan hati orang Melayu.

Apakah perisitwa itu akan berulang kembali? Umno baru dikatakan dicipta Mahathir untuk menghalang Tengku Razaleigh Hamzah berkecimpung dalam Umno itu akan menerima gilirannya dan akan menemui maut di mahkamah juga.

Ilusi ini timbul ekoran tindakan dua anak tokoh Umno, Harun Idris dan Sulaiman Ninamshah, iaitu Mazlan dan Kadar bercadang untuk mendapat injuksi mahkamah bagi menghalang perhimpunan agung Umno pada 24 hingga 28 Mac ini. Mazlan adalah ahli Umno bahagian Subang manakala Kadar adalah ahli Umno bahagian Muar.

Mereka menjelaskan hasrat itu dalam satu sidang akhbar khas yang mendapat perhatian banyak media. Tindakan itu akan diambil sekiranya Umno gagal menyelesaikan beberapa kes salah laku dan dakwaan rasuah wang yang berlaku semasa pemilihan di peringkat bahagian tahun lepas.

Cadangan Mazlan dan Kadar itu membimbangkan. Walaupun media massa Umno cuba menyembunyikan kenyatan akhbar itu namun ia sudah mula diperkatakan umum hari ini.

Suara-suara cemas dan bimbang sudah pun kendengaran. Seorang demi seorang pemimpin Umno bingkas mengulas dan mengutuk hasrat Kadar dan Mazlan itu. Muhyiddin Yassin menyifatkan tindakan bakal diambil itu sebagai mencemarkan nama baik parti.

Mereka yang ada kepentingan dan bakal mendapat keuntungan besar dengan perhimpunan agung Umno pada 24 hingga 28 Mac depan tidak begitu senang dengan hasrat Mazlan dan Kadar itu. Ini kerana penangguhan itu akan menjejaskan impian mereka untuk menguasai Umno.

Tindakan diambil Mazlan dan Kadar itu wajar untuk membersihkan Umno daripada segala dosa dan noda. Antara salah laku yang mereka dakwa ianya dilakukan sendiri oleh Presiden Umno Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya Mohd Najib Razak. Salah laku terhadap kedua mereka ini sudah pun dilaporkan kepaa SPRM dan Jawatankuasa Disiplin Umno sendiri September tahun lepas.

Bagaimana pun laporan itu tidak mendapat tindakan positif dan ia mengecewakan kedua anak tokoh Umno itu yang mana disebabkan itu juga mereka berfikir untuk mengambil tindakan mahkamah mendapatkna injuksi menghalang perhimpunan parti itu. SPRM sehingga kini tidak memberi apa-apa maklumat berhubung laporan mereka itu. Sikap double standard SPRM sangat jelas dalam hal ini.

Sudah tentu kalau injuksi diperolehi perhimpunan terpaksa ditangguhkan. Penangguhan itu memberi kesan besar di mana pelan peralihan kuasa tidak dapat dilaksanakan seperti mana dirancangkan. Implikasi daripada injuksi itu juga nanti ia menyebabkan Umno akan ke mahkamah sekali lagi.

Sudah pasti jika Mazlan dan Kadar mendapat injuksi menyebabkan pihak Umno, (Presiden) terpaksa meminta mahkamah membatalkan injuksi berkenaan untuk membolehkan perhimpunan diadakan. Apakata kalau mahkamah megekalkan injuksi berkenaan, ianya tentu akan menimbulkan kesulitan dan menyebabkan Umno akan nahas? Satu tragedi besar dan hitam mungkin akan berlaku.

Memandangkan kepada senrio hari ini tidak mustahil perisitwa tahun 1988 itu akan berulang sekali lagi. Juteru bagi mengelakkan ini adalah elok kalau Umno mendengar dan memenuhi tuntutan yang dikehendaki oleh kedua ahli berkenaan. Mereka perlu menyelesaikan salah laku dan dakwaan politik wang yang mencecah lebih 100 kes itu.

Masa masih ada untuk menyelesaikan problem itu. Tidak baik Umno cuba menyapu segala permasalahannya ke bawah karpet kerana lama kelamaan ia akan berkulat menyebabkan karpet yang mahal itu akan rosak. Natijah dari kedegilan itu menyebabkan orang ramai juga semakin hilang kepercayaan kepada Umno. Umno memerlukan ketelusan dan ketulusan pemimpinnya.

* Penulis dilahirkan di Kampung Gual Nibong, Gual Periok, Pasir Mas Kelantan pada Feb, 1960. Mendapat pendidikan dan pengalaman kewartawanan di Indonesia awal tahun 1980-an. Berkecimpung dalam dunia kewartawan/penulisa n buku politik sejak lebih 20 tahun. Sehingga kini telah menghasilkan lebih 45 buah buku politik semasa. Antara buku yang menjadi sebutan "Anwar Ibrahim: Mimpi dan Realiti, "Sumpah dan Airmata Reformis Bangsa:,"Saya Mahafiraun", "Hitam Putih: Darul Arqam" dan lain-lain. Blog beliau boleh dilayari di msomelayu.blogspot. com - Pengarang

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

elokla klu dah diharamkan Umno ni. Lagi lama perintah Malaysia, lagi buat org sakit hati!

Tanpa Nama berkata...

Senario politik Malaysia semakin panas! InsyaAllah ini proses pembersihan.

Tanpa Nama berkata...

lama? baru, biru, merah putih? sama je kalau org2 yg akan menerajuinya nanti org yang sama, ideologi sama dan perangainya sama - suka baham rasuah dan duit rakyat untuk tembolok sendiri. Pejuang bangsa takkan kemana.

Hanya yang berjuang kerana agama dan negara barulah betul. Agama number one la brother.

Tanpa Nama berkata...

Jadi, kali ni, apa nama nak bagi kat UMNO yang bakal dihidupkan balik selepas diharamkan kali kedua? Dulu UMNO, kini UMNO (Baru) dan selamanya UMNO (Terbaru)?