25 Mei 2009

Presiden PAS : PAS perlu menjadi parti yang kuat, tersusun dan tidak ada perpecahan antara Ulama dan Profesional

Presiden PAS, Hj. abdul Hadi Awang menyampaikan ucapan perasmian Konvensyen PAS Perak

TELUK INTAN, 24 Mei :- Kita sudah ada rakan bukan islam dalam PAS bersama rakan-rakan yang lain. PAS perlu menjadi parti yang kuat, tersusun dan tidak ada perpecahan antara Ulama dan profesional. Keduanyanya perlu saling membantu dan tidak ada pemisahan antara keduanya.Demikan antara ucapan TG. DS. Hj. Abdul Hadi Awang semasa merasmikan Konvensyen PAS Perak di sini sebantar tadi.

Jika terdapat orang bukan Islam datang ke Negara Islam untuk mendapatkan perlindungan, hendaklah menyampaikan Islam kepada mereka tetapi tidak memaksa mereka untuk masuk Islam, juga tidak dibenarkan menghantar mereka balik ke negara asal mereka yang dizalimi itu.

Islam tidak memaksa rakyat untuk menganut Islam, Islam tidak memunggah hasil-hasil negeri untuk kerajaan pusat. Sejak zaman awal orang bukan islam dibenarkan dalam bidang perniagaan termasuk perniagaan khinzir.

Dalam pemerintahan islam, orang Islam dikenakan zakat dan orang bukan islam dikenakan cukai.

Islam menerima cara hidup cara hidup, adat, ilmu yang baik agama lain, "kebijakasaan adalah barang tercicir kepunyaan orang yang beriman", "menuntut ilmu walaupun ke negeri cina." maka islam mengumpul tamuddun hebat didalam sejarah manusia. Percampuran itulah melahirkan pemerintahan yang berasaskan iman, adil dan aman.

Presiden PAS mengimbau Umar pada satu malam mendengar pada satu malam seorang ibu mengajar anaknya mencampurkan susu dengan air, kata ibu anak itu kerajaan umar tidak tahu, lalu anaknya berkata walaupun umar tidak tahu tetapi Tuhan Umar tahu. Keesokan Umar memanggil mereka meraka lalu Umar meminang anak itu untuk dikhawinkan dengan anaknya, dari itulah lahir kepimpinan Umar abdul Aziz yang adil.

Pembunuhan yang kejam dan kezaliman adalah dari kerajaan yang tidak mengikuti Islam. Walaupun islam memerintah sekitar 1300 tahun dan dijatuhkan tetapi ianya masih hidup untuk menyeleasikan masalah manusia hari ini termasuklah kiris ekonomi, rumah tangga dan sebagainya.Katanya.

Presiden PAS menegaskankKeruntuhan moral barat sehingga dibarat sehingga ada yang mewasiatkan harta kepada anjing, di Korea bekas persiden korea membunuh diri kerana keluarganya dituduh rasuah, Islam melarang bunuh diri, islam menyuruh kita melawan kezaliman itu , bukan menyerah kalah. Dalam islam ada aspek kebendaan dan spritual.

Beliaun juga menegaskanpPemerintahan di kelantan, terengganu dan tidak sampai setahun di Perak. Rakan PKR dan DAP beri amanah kepada PAS menjadi MB di perak.

Katanya apa yang penting kita mengeratkan hubungan antara parti "Allah mengasihi orang yang berjuang dalam saf yang tersusun rapi". Tidak boleh ada kerenganan antara kita sebagaimana saf sembahyang. Seperti susunan batu bata tersusun rapi, masing-masing dengan tugas masing-masing. Untuk semua peringkat termasuk kelab penyokong.

Tambahnya menyusun jentera parti bukan saja kita akan mencapai kemenangan, dan termasuklah mengisi kemenangan itu.

Islam mengajar tidak ada satu pemerintahan yang kekal di dunia, umno bukan kuasa besar dunia.

Harapan akhir Presiden PAS dengan seruan "Marilah konvensyen ini kita jadikan "chek and balance," mengukuhkan parti, ucap terima kasih dijemput berada ditengah program. mudah-mudahan kita ambil manafaat dari pertemuan ini.

Beliau juga menafikakan ada masalah dalam PAS "Kita tidak berkelahi, dia lalu tepi rumah kita dia dengar bising dia kata kita berkelahi, kita cuma pindah perabut sahaja.Ucapnya mengakhiri ucapan perasmian.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

respect TGHH...patut sangat kekal jadi presiden tanpa bertanding. takbir!!

DoL berkata...

Salam... Berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah (Islam dan Jamaah) dan janganlah kamu bercerai berai ... Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar... waLILLAHil hamd ....

Tanpa Nama berkata...

Menyatukan ahli-ahli PAS adalah lebih utama dan lebih patut didahulukan berbanding dengan menyatukan rakyat Malaysia yang berbilang aqidah dan pemikiran.

Janganlah pernah lupa bahawa kekuatan jamaah muslimin itu terletak pada kekuatan iman dan ukhuwah. Tiada perjalanan yang terlalu jauh dengan kekuatan iman dan ukhuwah.

Dan tiada sesuatu pun boleh dicapai tanpa kedua-duanya.

kepokgondle berkata...

semoga ALLAH memanjangkan umur AYAHCHIK utk berjuang djalan allah dan ilmunya dpt dimanafaatkan oleh oleh kita semua,,,amin.

Briged Akhdor LR2 berkata...

inilah pimpinan yg kita mahukan..TGHH memang layak meneraju PAS ..semoga PAS akan terus kukuh dibawah pimpinan TGHH..ALLAHUAKBAR !!

ubatkuat berkata...

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH
tidak ada makna nya kalau PARTI AL ISLAM SEMALAYSIA tidak DIKETUAI OLEH ULAMA SOHOR dan tidak ada ruginya golongan profesional di angkat menjadi pentadbir atau pembantu kepada pemimpin tertinggi,,itulah uniknya PAS,ugama ISLAM dijunjung ilmu DUNIA dikelek ,akhlak DI JAGA dan saling bantu membantu,,kan molek dah,,hanya kita perhiaskan dengan sempurna dan tertib mengikut ALQURAN DAN SUNNAH
ALLAH HU AKHBAR, ALLAH HU AKHBAR, ALLAH HU AKHBAR